Το οξυγόνο μέσα στο υποβρύχιο φτάνει για άλλες 40 ώρες.
Για τρίτη μέρα αγνοούνται τα ίχνη ενός υποβρυχίου που μετέφερε πέντε άτομα για να δουν το ναυάγιο του Τιτανικού στο βυθό του Βόρειου Ατλαντικού Ωκεανού, παρά τη μαζική επιχείρηση έρευνας και διάσωσης των αρχών των Ηνωμένων Πολιτειών και του Καναδά.
Το υποβρύχιο Τιτάν βρισκόταν καθ’ οδόν προς το διάσημο ναυάγιο, στα ανοικτά των ακτών του Σεντ Τζονς, στο Νιουφάουντλαντ του Καναδά, όταν έχασε την επαφή με το πλοίο υποστήριξής του, αφήνοντας τους επιβαίνοντες με οξυγόνο αρκετό μόνο για 96 ώρες.
Εντοπίστηκαν ήχοι από το υποβρύχιο
Οι αρχές των ΗΠΑ και του Καναδά που αναζητούν το Τιτάν άκουγαν κρότους κάθε 30 λεπτά, σύμφωνα με πληροφορίες του CNN, που επικαλείται εσωτερικό κυβερνητικό υπόμνημα που ενημερώνει για την έρευνα.
Τέσσερις ώρες μετά, και αφού μπήκαν στην έρευνα περισσότερες συσκευές σόναρ, ακούγονταν ακόμα χτυπήματα, ανέφερε το σημείωμα. Ωστόσο, το σημείωμα δεν ήταν ξεκάθαρο σε ποια χρονική στιγμή της Τρίτης ακούστηκε το χτύπημα και για πόσο διάστημα.
Νεότερο σημείωμα που εστάλη το βράδυ της Τρίτης ανέφερε ότι ακούστηκαν κι άλλοι ήχοι, αλλά δεν περιγράφονταν ως «χτύποι».
Ποιοι είναι οι πέντε επιβάτες του υποβρυχίου
Σύμφωνα με την Daily Mail, το πλήρωμα των τεσσάρων ατόμων, πέραν του Διευθύνοντος Συμβούλου της OceanGate, Στόκτον Ρας, που πλήρωσαν 250.000 δολάρια ο καθένας προκειμένου να ζήσουν αυτήν την εμπειρία αποτελείται από τους ακόλουθους:
1. Τον Χάμις Χάρντινγκ, Διευθύνων Σύμβουλο της Action Aviation στο Ντουμπάι. Ο δισεκατομμυριούχος είχε προχωρήσει σε ανάρτηση το Σάββατο την απόφαση του να συμμετέχει στο εξερευνητικό αυτό ταξίδι προς το ναυάγιο του Τιτανικού.
2. Τον Γάλλο Εξερευνητή Πολ Ανρί Ναρζολέ, ο οποίος ειδικεύεται στις καταδύσεις και στην οδήγηση υποβρυχίων σκαφών. Μάλιστα, στην ιστοσελίδα της OceanGate περιγράφεται ως «ο μεγαλύτερος εξερευνητής του Τιτανικού».
3. Τον Σεχζάντα Νταβούντ, τον πλουσιότερο άνθρωπο του Πακιστάν, ο οποίος διαχειρίζεται το Ινστιτούτο SETI, μία μη κερδοσκοπική οργάνωση με έδρα την Καλιφόρνια και τον γιο του Σουλεμάν. Ακόμη, ο Σεχζάντα είναι αντιπρόεδρος της Engro Corporation, η οποία παράγει λιπάσματα, τρόφιμα και ενέργεια, καθώς και της Dawood Hercules Corporation, η οποία παράγει χημικά. Γεννήθηκε στο Πακιστάν, αλλά μετακόμισε στο Ηνωμένο Βασίλειο όπου σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο του Μπάκιγχαμ.
Η καθυστέρηση των οκτώ ωρών
Σύμφωνα με την Daily Mail, η εταιρεία OceanGate, χρειάστηκε οκτώ ώρες για να δηλώσει την εξαφάνιση του στην ακτοφυλακή αφότου έχασε επαφή μαζί του. Το υποβρύχιο της εταιρείας βυθίστηκε στις 8 το πρωί το πρωί της Κυριακής περίπου 400 μίλια νοτιοανατολικά του Σεντ Τζονς, στη Νέα Γη.
Στις 9.45 πμ – μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυση – έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο, το Polar Prince. Όμως δεν αναφέρθηκε ότι αγνοείται στην αμερικανική ακτοφυλακή μέχρι τις 5.40 μ.μ., οκτώ ώρες αργότερα.
Η ακτοφυλακή του Καναδά ειδοποιήθηκε ακόμη αργότερα, στις 9.13 μ.μ. το βράδυ της Κυριακής. Τώρα, οι ειδικοί λένε ότι το πλήρωμα – που έχει περίπου 45 ώρες οξυγόνου – έχει μόλις 1% πιθανότητες επιβίωσης.
Πληθαίνουν τα σενάρια για την τύχη του υποβρυχίου
Το υποβρύχιο θα έπρεπε να περάσει δύο ώρες κατεβαίνοντας προς το ναυάγιο του Τιτανικού, λίγες ώρες εξερεύνησης του χώρου και άλλες δύο για να αναδυθεί στην επιφάνεια. Καθώς το σκάφος βυθιζόταν βαθύτερα, ένα σύστημα παρακολούθησης της κατάστασης του κύτους σε πραγματικό χρόνο θα ανέφερε την καταπόνηση του κύτους, μιας δομής από ανθρακονήματα που συνδέει δύο σύνθετους θόλους τιτανίου.
Σύμφωνα με τον Guardian, υπάρχουν αρκετά σενάρια για την τύχη του υποβρυχίου
Πρώτον, ένας μεγάλος κίνδυνος είναι η διακοπή ρεύματος. Όταν το υποβρύχιο είναι βυθισμένο, όλες οι επικοινωνίες διεξάγονται μέσω ακουστικού σήματος με το πλοίο υποστήριξης. Τέτοια υποβρύχια είναι εξοπλισμένα με ανεξάρτητες παροχές ενέργειας: το ένα είναι ένας ακουστικός φάρος που τακτικά αναγγέλλει το πλοίο για να αποκαλύψει τη θέση του, και ένα άλλο που μπορεί να μεταφέρει σύντομα μηνύματα τύπου κειμένου. Αυτό διασφαλίζει ότι εάν η κύρια παροχή ενέργειας αποτύχει, ο φάρος συνεχίζει να λειτουργεί, επιτρέποντας στο σκάφος επιφανείας να εντοπίσει το σκάφος. Σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, ο Τιτάνας δεν διέθετε ακουστικό φάρο και είχε χαθεί στο παρελθόν.
Σε περίπτωση μεγάλης διακοπής ρεύματος, ο Τιτάνας θα έπρεπε να ρίξει τα βάρη του, να αναδυθεί και να κάνει άμεση ραδιοεπικοινωνία με το σκάφος υποστήριξης – υπό την προϋπόθεση ότι οι ραδιοεπικοινωνίες είχαν ξεχωριστή τροφοδοσία ρεύματος. Εάν ένα περιστατικό στο σκάφος έβγαζε εκτός λειτουργίας όλα τα ηλεκτρικά συστήματα, το υποβρύχιο θα μπορούσε να παρασυρθεί στην επιφάνεια και να περιμένει τη διάσωσή του.
Δεύτερον, ένα βραχυκύκλωμα θα προκαλούσε φωτιά στο τουριστικό υποβρύχιο.
Ο αέρας σε ένα υποβρύχιο τείνει να είναι εμπλουτισμένος με οξυγόνο, καθιστώντας τις πυρκαγιές πιο επικίνδυνες. Σε αυτήν την περίπτωση, οι επικοινωνίες του με την επιφάνεια θα είχαν καταστραφεί. Ακόμη, οι πυρκαγιές μπορούν να εκδηλωθούν και να παράγουν γρήγορα καπνό που δηλητηριάζει τους επιβαίνοντες. Ωστόσο, μια επείγουσα ανάδυση θα πρέπει να εξακολουθεί να είναι δυνατή.
Τρίτον, θα μπορούσε το Titan να έχει παγιδευτεί κάπου.
Έχοντας φτάσει κοντά στο ναυάγιο, όπου τα υποβρύχια ρεύματα είναι πολύ δυνατά, υπάρχει πιθανότητα το υποβρύχιο να έχει παγιδευτεί ή μπλοκαριστεί στη διάρκεια της πορείας του, δήλωσε ο Eric Fusil.
Τέταρτον, μπορεί να προκλήθηκε διαρροή στο υπό πίεση κύτος
Εάν το σκάφος έχει , μόνο εξειδικευμένα υποβρύχια βαθιάς θάλασσας και εξοπλισμός σόναρ έχουν καλές πιθανότητες να το βρουν. Το Titan επιβιβάστηκε με αρκετό οξυγόνο για να συντηρήσει τον πιλότο και το πλήρωμα για τέσσερις ημέρες, αλλά ο περιορισμένος αέρας δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Αν το σκάφος είχε χάσει την ισχύ του, οι θερμοκρασίες μέσα στην καμπίνα θα έπεφταν γρήγορα στους ψυχρούς 4 βαθμούς Κελσίου, δήλωσε ο Γουίλιαμς.
Πέμπτον, το σενάριο που όλοι φοβούνται είναι ότι το σκάφος να έχει υποστεί καταστροφική βλάβη.
Σε τέτοιο βάθος, μια θραύση του κύτους θα ήταν καταστροφική. «Αν κάτι πήγε στραβά, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πήγε πολύ στραβά», δήλωσε ο Γουίλιαμς. «Αν το δοχείο πίεσης έχει αποτύχει καταστροφικά, είναι σαν να εκρήγνυται μια μικρή βόμβα. Το ενδεχόμενο είναι ότι όλες οι συσκευές ασφαλείας μπορεί να καταστραφούν κατά τη διαδικασία».
Μια τέτοια μοίρα πιθανόν να ενεργοποιούσε σήματα σε στρατιωτικά υδρόφωνα που είναι εγκατεστημένα σε όλους τους ωκεανούς του κόσμου. Όταν χάθηκε ένα αργεντίνικο υποβρύχιο το 2017, τα υδρόφωνα στα ανοικτά της νήσου Ascension και των νήσων Crozet εντόπισαν ένα ακουστικό σήμα που συνάδει με καταστροφική βλάβη του υποβρυχίου.
«Υπογράφεις μία δήλωση που λέει ξεκάθαρα ότι μπορεί να πεθάνεις»
Ο Μάικ Ρέις, συγγραφέας και παραγωγός με έδρα τη Νέα Υόρκη, επέλεξε να συμμετάσχει στην αποστολή του Titan Sub προς το ναυάγιο του Τιτανικού. Σύμφωνα δε με όσα ανέφερε στο BBC Breakfast, όποιος αποφασίσει να μπει σε αυτήν την αποστολή, έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του ότι μπορεί να πεθάνει.
Συγκεκριμένα, ανέφερε, «Υπογράφεις ένα σωρό έγγραφα αλλά στην πρώτη σελίδα αναφέρεται η λέξη θάνατος ξεκάθαρα, τρεις φορές. Επομένως όσοι θέλουν να καταδυθούν είναι πλήρως ενημερωμένοι για τους κινδύνους. Καθώς έμπαινα στο υποβρύχιο σκέφτηκα ότι αυτό θα μπορούσε να είναι το τέλος, είναι πάντα στο μυαλό σου».
«Δεν υπάρχει διαφυγή από το υποβρύχιο»
Ο David Pogue, δημοσιογράφος του CBS, περιγράφει την εμπειρία του ταξιδιού του με το συγκεκριμένο υποβρύχιο. Ο ίδιος προσκλήθηκε να ταξιδέψει με το Titan και περιέγραψε πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα.
Ακόμη, ο δημοσιογράφος ανέφερε ότι οι επιβάτες σφραγίστηκαν μέσα στην κύρια κάψουλα με διάφορα μπουλόνια που εφαρμόζονταν από έξω και έπρεπε να αφαιρεθούν από εξωτερικό πλήρωμα. Είπε δε ότι «Δεν υπάρχει τρόπος να διαφυγής, ακόμα κι αν ανέβεις μόνος σου στην επιφάνεια. Δεν μπορείς να βγεις από το υποβρύχιο χωρίς κάποιος από έξω να σε βοηθήσει να βγεις».
Συνέχισε δε λέγοντας ότι «όταν το πλοίο υποστήριξης βρίσκεται ακριβώς πάνω από το υποβρύχιο, μπορούν να σταλούν σύντομα μηνύματα μεταξύ των δύο. Διαφορετικά, η επικοινωνία μέσω GPS ή ραδιοφωνικών συστημάτων δεν είναι διαθέσιμη καθώς κανένα από τα δύο δεν λειτουργεί υποβρύχια».