Δέκα «τριανταφυλλένια λόγια» της Σαββέριας
Το album της Σαββέριας Μαργιολά, με τίτλο «Ρόδα αμάραντα» κυκλοφόρησε διαδικτυακά το 2020.
Περιλαμβάνει δέκα επανεκτελέσεις τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη, που καλύπτουν μια χρονική περίοδο δημιουργίας του συνθέτη από το 1960 και τους «Λιποτάκτες» σε ποίηση του Γιάννη Θεοδωράκη, μέχρι τον κύκλο «Πολιτεία Δ’», που κυκλοφόρησε το 1996 με στίχους του Μάνου Ελευθερίου και του Σπύρου Τουπογιάννη και ερμηνευτή τον Πέτρο Γαϊτάνο.
1) Μαρίνα (στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης)
2) Δακρυσμένα μάτια (Γιάννης Θεοδωράκης)
3) Στα περβόλια (Μίκης Θεοδωράκης)
4) Ας τους να μας κοροϊδεύουν (Μάνος Ελευθερίου)
5) Στο παζάρι του φονιά (Μάνος Ελευθερίου)
6) Η μπαλάντα του Αντρίκου (Κώστας Βάρναλης)
7) Τριανταφυλλένια λόγια (Λευτέρης Παπαδόπουλος)
8) Μοιρολόι της βροχής (Τάσος Λειβαδίτης)
9) Χάθηκα (Γιάννης Θεοδωράκης)
10) Κορίτσι του Οκτώβρη (Σπύρος Τουπογιάννης)
Την ενορχήστρωση υπογράφουν οι Μάριος Μούρμουρας και Δημήτρης Μαργιολάς ενώ υπεύθυνος ηχογράφησης ήταν ο Μπάμπης Μπίρης (BKStudios). Παίζουν οι μουσικοί: Γιώργος Μανωλάς (βιολί), Γιούλη Σούλα (τσέλο), Δημήτρης Μαργιολάς (μπουζούκι, μαντολίνο, τζουρά, μπαγλαμά, φωνητικά), Δήμος Πολυμέρης (πιάνο, ξυλόφωνο, μεταλλόφωνο), Κωνσταντίνα Χρίστου (άρπα), Βασίλης Μαστοράκης (κλασική κιθάρα στο «Κορίτσι του Οκτώβρη»), Μάριος Μούρμουρας (ακουστική, κλασική και ηλεκτρική κιθάρα, φωνητικά), Σταύρος Καβαλιεράτος (κοντραμπάσο, τρομπέτα), Σπύρος Καραμήτσος (τύμπανα) και Βασίλης Προδρόμου (δεύτερη φωνή στην «Μπαλάντα του Αντρίκου»).
Η υδατογραφία του εξωφύλλου έγινε από τον Δήμο Πολυμέρη και η Μαρίλη Κόλια επιμελήθηκε την μακέτα του εξωφύλλου.
Το βαρύ «ευχαριστώ» της Σαββέριας
Τις μουσικές του τις ακούω από παιδί.
Θυμάμαι τον πατέρα μου να βάζει τους δίσκους του στο σπίτι, να μου μιλάει για το έργο του, για το πνεύμα του και τη δυναμική του προσωπικότητα. Μεγαλώνοντας άρχισα να τον μελετώ, να τον μαθαίνω.
Με τη μουσική του μοιράστηκε την ψυχή του και την αγάπη του για τον τόπο μας.
Τον έχουν τραγουδήσει οι πάντες και ούτε μπορούσα να φανταστώ ποτέ ότι θα έχω «σήμερα» την τύχη να τραγουδήσω κι εγώ κάποια από τα αριστουργήματά του.
Μπήκα στο στούντιο με την αγωνία στην ανάσα. Παρέα με πολύτιμους συνεργάτες, ηχογραφήσαμε δέκα τραγούδια. Η επιλογή ήταν δύσκολη, τι να πρωτοδιαλέξεις; Επέλεξα κάποια από εκείνα που με συγκινούν βαθιά, το καθένα για το δικό του λόγο μέσα μου• ήσυχες μπαλάντες, λαϊκά κι άλλα με γρήγορο ρυθμό που μυρίζουν Ελλάδα, κάποια γνωστά-πασίγνωστα κι άλλα σπάνια διαμάντια.
Δώρο ανεκτίμητο!
Ευχαριστώ Κύριε Μίκη.
Λίγα λόγια για το album
Η δουλειά της Σαββέριας δεν είναι η πρώτη και φαντάζομαι πως δεν είναι η τελευταία που κυκλοφορεί με επανεκτελέσεις τραγουδιών του Θεοδωράκη. Έχω την αίσθηση πως ο κάθε τραγουδιστής, από όποιο χώρο κι αν προέρχεται, θέλει να έχει ένα δίσκο με τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη στο ενεργητικό του.
Όσον αφορά το συγκεκριμένο album (που θα προτιμούσα να είχε κυκλοφορήσει και σε φυσικό προϊόν και όχι μόνο ψηφιακά), έχουμε καταρχήν μια επιλογή τραγουδιών που εκτός από τα πολύ γνωστά, επαναφέρει κομμάτια που δεν ξέρω κατά πόσο ακούγονται σήμερα, όπως είναι το «Κορίτσι του Οκτώβρη» και το «Ας τους να μας κοροϊδεύουν» από την «Πολιτεία Δ», το «Τριανταφυλλένια λόγια» από τα «Πικροσάββατα» του Λευτέρη Παπαδόπουλου και το εξαίσιο «Μοιρολόι της βροχής» του Τάσου Λειβαδίτη.
Οι ενορχηστρώσεις αξιοπρεπείς και χωρίς ακρότητες, ακολουθούν τον κλασικό τρόπο παρουσίασης αυτού του υλικού. Όσο για τις ερμηνείες, όταν έχουμε να κάνουμε με αυτά τα τραγούδια, δυο τινά μπορεί να συμβούν. Ο τραγουδιστής να προσθέσει κάτι καινούργιο σε αυτά ή απλά να πάρει λίγο από το φως και τη λάμψη που εκπέμπουν τα τραγούδια, ακόμα και τα πιο «σκούρα». Οι εκτελέσεις της Σαββέριας Μαργιολα (η χροιά της φωνής της οποίας δεν παραπέμπει πουθενά), νομίζω πως ανήκουν στην πρώτη περίπτωση, της ερμηνεύτριας δηλαδή, που τραγουδά ένα κλασικό ρεπερτόριο, προσθέτοντας κάτι καινούργιο από το χαρακτήρα της φωνής της.
Εδώ που τα λέμε, δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να τραγουδήσεις ξανά αυτά τα τραγούδια, αρκετά από τα οποία χαρακτηρίζονται πλέον ως ιστορικά γεγονότα…