Πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση με παλιούς και νέους φόρους
Μια «πράσινη» φορολογική μεταρρύθμιση που θα περιλαμβάνει αλλαγές σε παλαιούς φόρους και την προσθήκη νέων τελών, σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο. Στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2025-2028 γίνεται ειδική αναφορά στην υπό σχεδιασμό μεταρρύθμιση που εμπεριέχει παρεμβάσεις με ισχυρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στην οικονομική δραστηριότητα.
Πρωτεύον στόχος της αναθεώρησης του συστήματος των πράσινων φόρων είναι η ενίσχυση του ταμείου για την προστασία του περιβάλλοντος. Υπό αυτό το πρίσμα η ειδική επιτροπή του ΥΠΟΙΚ που έχει αναλάβει την κατάρτιση του στρατηγικού σχεδίου, θα επιδιώξει να δημιουργήσει ένα πιο αποτελεσματικό «σχήμα» φόρων και χρεώσεων, το οποίο θα ενισχύσει και τις περιβαλλοντικές δράσεις (μειώσεις ρύπων κτλ).
Επί τάπητος θα τεθούν φόροι όπως πράσινο τέλος επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης («diesel»), οι χρεώσεις στα πλαστικά μπουκάλια, τα τέλη για τους ρύπους στις μεταφορές και άλλοι… Ενδεχομένως, μάλιστα, να μπουν στο κάδρο και οι ΕΦΚ καυσίμων, με γνώμονα τη σταδιακή μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση.
Ο χάρτης των πράσινων φόρων
Πάντως με βάση το ισχύον καθεστώς ο χάρτης με τους πράσινους φόρους διαμορφώνεται ως εξής:
- Τέλος ανακύκλωσης για τα προϊόντα, η συσκευασία των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC) ύψους 0,08 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο προϊόντος.
- Περιβαλλοντικό τέλος ύψους 0,07 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο πλαστικής σακούλας μεταφοράς το οποίο καταβάλλουν οι καταναλωτές.
- Εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα που διατίθενται ως συσκευασία των τροφίμων και των ποτών κατά την πώλησή τους από επιχειρήσεις μαζικής εστίασης και από επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, οι οποίες πωλούν τρόφιμα και ποτά. Η εισφορά είναι ύψους 0,04 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο.
- Πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης («diesel»), με εξαίρεση του χρησιμοποιούμενου ως καυσίμου θέρμανσης. Το τέλος επιβάλλεται κατά τον τελωνισμό και τα έσοδα πάνε για τη χρηματοδότηση πράσινων έργων και δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων, στο πλαίσιο των ενεργειακών και κλιματικών στόχων έως το έτος 2030, όπως αυτοί προσδιορίζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.
- Έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παλαιού τύπου με βάση την κατηγοριοποίηση των εκπομπών καυσαερίων και με συντελεστές ανάλογα με την κατηγοριοποίηση των εκπομπών καυσαερίων.
- Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση που αντικατέστησε το Φόρο Διαμονής και επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος
- Για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων (διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας), λαμβάνεται υπόψη, η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων, βάσει τιμοκαταλόγων, με βάση τους συντελεστές της κλίμακας προοδευτικής φορολόγησης οι οποίοι διαφοροποιούνται περαιτέρω, ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2), καθώς και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση.
- Κλίμακα υπολογισμού τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν από 01/11/2010 και κλίμακα υπολογισμού βάσει εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν από 01/11/2010-31/12/2020 και τροποποίηση της για τα οχήματα που ταξινομούνται από 1/1/2021 και εφεξής.