Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών: Επίσκεψη στο νέο μουσείο της αρχαίας Μακεδονικής πόλης – Οι συλλογές και τα έργα τέχνης που εκτίθενται.
Μία ώρα οδήγηση από τη Θεσσαλονίκη, φθάνεις, διασχίζεις την κεντρική πύλη του πρόσφατα εγκαινιασμένου Πολυκεντρικού Μουσείου Αιγών και πάραυτα νιώθεις πως μπήκες σε χρονοκαψούλα. Αστραπιαίος ο διακτινισμός, καλωσήρθατε χιλιάδες χρόνια πίσω, σε εκείνη ακριβώς τη στιγμή της ιστορίας που ο Περδίκκας, επιθυμώντας να μεγαλώσει το βασίλειό του, επισκέφτηκε το Μαντείο των Δελφών και η Πυθία τον κατευθύνει: «Οι δοξασμένοι Τημενίδες βασιλεύουν σε πλούσιο τόπο, τους τον έδωσε ο Δίας που κρατάει την αιγίδα. Όμως γρήγορα πήγαινε στην Βοττηίδα με τα πολλά κοπάδια και εκεί που θα ιδείς τις χιονόλευκες γίδες με τα ασημένια κέρατα να κοιμούνται την αυγή, σε αυτής της γης τα πλατώματα θυσίασε στους μακάριους θεούς και χτίσε το άστυ μιας πόλης».
Ρίγος, δέος, συγκίνηση και θαυμασμός, αυτά ένιωσα με το που μπήκα στο Πολυκεντρικό Μουσείο των Αιγών και απέναντί μου δυο γιγάντιες οθόνες πλάσμα μετέδιδαν ιστορίες από την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, πλάνα μιας ταινίας με πάνω από χίλιες ώρες γυρισμάτων, που, ξεκινώντας από τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, ταξιδεύει και καταγράφει τη διαδρομή του στρατηλάτη από την Αίγυπτο και την Τουρκία ως την Ιορδανία, την Περσία και την Ινδία.
Το ρίγος, η συγκίνηση και το δέος με συντρόφευαν αμείωτα και καθ’ όλη τη διάρκεια της περιπλάνησής μου, είτε από αίθουσα σε αίθουσα είτε στα υπαίθρια μέρη αυτού του εξελισσόμενου, όπως προαναγγέλθηκε μορφώματος κτιρίων και διαδρομών που, με κέντρο το κτίριο του Πολυμορφικού Μουσείου, θα συγκολλήσει και θα ενοποιήσει το σύνολο του ιερού τόπου των Αιγών.
Αιγές, η Μακεδονική πόλη που αξιώθηκε να γίνει λίκνο γέννησης σπουδαίων ανθρώπων και πολιτισμού, Αίγες που μεταλαμπάδευσαν έναν καινούργιο κόσμο που απλώθηκε ως τα πέρατα της γης, Αιγές όμως που έσβησαν από τον χάρτη για αιώνες μέχρις ότου και πάλι να ξαναβρεθεί. 45 χρόνια πριν, στη μερικά λεπτά απόσταση με το αμάξι παρακείμενη Βεργίνα, ο Μανώλης Ανδρόνικος ήταν που έκανε την αρχή «εξορύσσοντας» απτές πλέον μνήμες ενός κόσμου που έως τότε ήταν πιο χαμένος και από την Ατλαντίδα. Αιγές, που ξεχάστηκε ακόμα και το όνομά τους, μέχρι η αρχαιολογική σκαπάνη των άξιων συνεχιστών του Ανδρόνικου – ήρθε η ώρα να δοξάσουμε τη συνάδελφό του Αγγελική Κοτταρίδου- την έφερε ξανά στο φως. Γιατί ακριβώς έτσι έγινε: η επιμονή, η υπομονή, η γνώση, το όραμα και η διαίσθηση της ακάματης Αγγελικής Κοτταρίδου γέννησαν αυτήν την επαναφορά της πόλης-μουσείο, αναφέρει το athensvoice.
Ως και σήμερα η ανασκαφή της Κοτταρίδου και των συνεργατών της συνεχίζει να ανασύρει από τα έγκατα της γης – λήθης ιστορίες και αγγίγματα, ψίθυρους και όνειρα, χαρές, καημούς και πάθη προγόνων μας από μια αρχαία πόλη που ξεθαρρεύει και έτσι όχι μόνο αποκαλύπτεται, αλλά μας μιλά ολοένα καθαρότερα για αυτά που συντελέστηκαν εντός της. Η παλίμψηστη μεγάλη εικόνα του νέου μουσείου αυτό ακριβώς πραγματεύεται οπτικά: τη διαδικασία ανάστασης των Αιγών που η ταυτότητά της ελευθερώνεται και σου αποκαλύπτεται διάδρομο με διάδρομο και πτέρυγα με πτέρυγα.