Οι βραχυπρόθεσμες τιμές για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και ΗΠΑ αυξάνονται λόγω της μειωμένης χωρητικότητας που προκαλείται από τις απειλές για τα φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η τιμή spot για την αποστολή εμπορευμάτων σε ένα κοντέινερ 12 μέτρων από την Ασία στη βόρεια Ευρώπη ξεπερνά πλέον τις 4.000 δολάρια, ένα άλμα 173% από λίγο πριν ξεκινήσουν οι εκτροπές στα μέσα Δεκεμβρίου, ανέφερε αργά την Τετάρτη η Freightos.com, πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών φορτίου, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg.
Το κόστος για αγαθά τα οποία μεταφέρονται από την Ασία στη Μεσόγειο αυξήθηκε στα 5.175 δολάρια, αναφέρει η Freightos, προσθέτοντας ότι ορισμένοι μεταφορείς έχουν ανακοινώσει τιμές άνω των 6.000 δολαρίων γι’ αυτή τη διαδρομή από τα μέσα Ιανουαρίου. Οι τιμές από την Ασία προς την Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής έχουν αυξηθεί κατά 55% στα 3.900 δολ. για ένα κοντέινερ 12 μέτρων.
Οι μεταφορικές υπηρεσίες από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο κοστίζουν και οι δύο περισσότερο από το διπλάσιο των επιπέδων τους τον Ιανουάριο του 2019, εξακολουθούν ωστόσο να κινούνται πολύ χαμηλότερα από τις “κορυφές” τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας της Covid-19, σημειώνει ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας στη Freightos.
Ένα ξεχωριστό εύρος τιμών εμπορευματοκιβωτίων το οποίο κυκλοφόρησε την Πέμπτη έδειξε επίσης αύξηση. Σύμφωνα με το Drewry World Container Index, τα ναύλα από την Κίνα προς την Ευρώπη έχουν υπερδιπλασιαστεί από τις 21 Δεκεμβρίου και εκείνα από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες έχουν καταγράψει αύξηση κατά 30%.
Η άνοδος των τιμών είναι μέρος των επιπτώσεων από την επιβράδυνση της κυκλοφορίας στη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία έχει μειωθεί κατά περισσότερο από 25% τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα πλοία ακολουθούν μακρύτερες διαδρομές για να αποφύγουν πυραυλικές επιθέσεις από τους ιρανόφιλους σιίτες ισλαμιστές Χούθι της Υεμένης, που ελέγχουν την πρωτεύουσα Σανάα και μεγάλο μέρος της αραβικής αυτής χώρας.
Οι Χούθι ισχυρίζονται ότι στοχοποιούν κάθε σκάφος το οποίο έχει σχέση με το Ισραήλ, αν και αυτές οι υποτιθέμενες “συνδέσεις” φαίνονται όλο και πιο αδύναμες.
“Συστημικά σημαντική”
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξάνουν τις τιμές τους όταν μειώνεται η διαθέσιμη χωρητικότητα και προσθέτουν χρεώσεις για τον επιπλέον χρόνο ο οποίος απαιτείται για την παράδοση των εμπορευμάτων και σε περιόδους με μεγαλύτερη κίνηση από το κανονικό για έκαστη περίοδο του έτους.
Εν τω μεταξύ, οι εκρήξεις κοντά στο ταφικό μνήμα του Ιρανού στρατηγού Κασέμ Σουλεϊμανί, που σκότωσαν τουλάχιστον 84 άτομα, απειλούν να διευρύνουν τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή. Η Τεχεράνη τόνισε ότι οι επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν για να τιμωρηθεί η στάση της εναντίον του Ισραήλ, αν και οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι ούτε το Ισραήλ ούτε οι ίδιες εμπλέκονται.
Τις 10 ημέρες έως τις 2 Ιανουαρίου, ο αριθμός των διελεύσεων από το Σουέζ μειώθηκε κατά 28% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη από την πλατφόρμα PortWatch του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η οποία λειτουργεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Αυτό είναι σύμφωνο με το 3,1% του παγκόσμιου εμπορίου που εκτρέπεται μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Το ΔΝΤ έχει χαρακτηρίσει την Ερυθρά Θάλασσα “συστημικά σημαντική” ναυτιλιακή λωρίδα δια της οποίας διεξάγονται περισσότερες από 19.000 διελεύσεις πλοίων ετησίως. Μειωμένη κίνηση έχει παρατηρηθεί από τις 16 Δεκεμβρίου, ανέφερε στο σημείωμα το ίδρυμα το οποίο εδρεύει στην Ουάσιγκτον.
Για τους ιδιοκτήτες φορτίου που βλέπουν το κόστος ναύλων τους να αυξάνεται, ο κίνδυνος είναι οι τιμές spot να παραμείνουν υψηλές και να τους αφήσουν με λιγότερα διαπραγματευτικά όπλα όταν διαπραγματεύονται μακροπρόθεσμα συμβόλαια, τα οποία συνήθως συνάπτονται μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου. Οι περισσότερες θαλάσσιες μεταφορές διεξάγονται με τιμές οι οποίες ορίζονται σε αυτές τις συμβάσεις.
Ο αντίκτυπος υπερβαίνει τον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.
Οι αγορές θαλάσσιας μεταφοράς πετρελαίου έχουν επίσης σημειώσει κάποια αύξηση, σημειώνει η ναυλομεσιτική Braemar σε έρευνά της, κυρίως για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα, όπως βενζίνη και ντίζελ. Οι τιμές φορτίου για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα από τη Μεσόγειο στην Ιαπωνία μέσω Ερυθράς Θάλασσας έχουν αυξηθεί από περίπου 8.000 δολάρια την ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου σε 26.000 δολάρια αυτήν την εβδομάδα.
“Οποιαδήποτε διαδρομή περιλαμβάνει την Ερυθρά Θάλασσα είναι “κόκκινη””, αναφέρουν οι αναλυτές της Braemar.