Κοντολέων: Δεν υπάρχει ενεργειακή κρίση στην Ελλάδα
Βολές κατά της Κυβέρνησης και των πολιτικών που ασκεί έναντι της βιομηχανίας στη χώρα, εξαπέλυσε με συνέντευξή του στην Valuenews.gr και την Γεωργία Ζιαγάκη, ο Πρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας Αντώνης Κοντολέων.
Ο κος Κοντολέων έκανε λόγο για ορατό κίνδυνο αποβιομηχάνισης της χώρας, που συνάδει από την ευρωπαϊκή βιομηχανική πολιτική, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης.
Ο Πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ, μίλησε ακόμη για επιχείρηση χειραγώγησης των τιμών στο χονδρεμπόριο, αλλά και αχρείαστους φόρους στην ενέργεια που τελικά επιβαρύνουν τους πολίτες. Τόνισε δε, ότι στην χώρα μας δεν υπάρχει ενεργειακή κρίση.
Σε χαμηλό μηνών οι τιμές του φυσικού αερίου – Πως λειτουργεί η αγορά ενέργειας
Η ΕΒΙΚΕΝ εκπροσωπεί τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας της χώρας, ήτοι εκείνες τις βιομηχανίες για τις οποίες το κόστος ενέργειας (ηλεκτρική ενέργεια ή και φ.α ) αποτελεί σημαντικό ποσοστό του κόστους παραγωγής τους.
Δεν μπορούμε να μιλάμε για ενεργειακή κρίση στη χώρα μας, καθώς τόσο οι τιμές του φυσικού αερίου όσο και των δικαιωμάτων CO2 είναι χαμηλότερες ως προς τους προηγούμενους μήνες. Ταυτόχρονα στη χώρα μας υπάρχει υπερεπάρκεια ισχύος σε βαθμό που στην αρχή της υποτιθέμενης κρίσης έγιναν εκτεταμένες εξαγωγές στα Βαλκάνια.
Απλά οι Έλληνες παραγωγοί από τις 7 Ιουλίου, έως και σήμερα, βρίσκοντας ως αφορμή την παρατηρούμενη αύξηση της ζήτησης τις ώρες μη ηλιοφάνειας, που σταματούν να παράγουν τα ΦΒ, αποφάσισαν να προσφέρουν την ίδια ενέργεια που τις προηγούμενες ώρες την ίδια ημέρα κοστολογούσαν με 100 €/MWh με 350-850 €/Mwh.
Πιθανή εξήγηση για αυτή τη συμπεριφορά των παραγωγών των συμβατικών μονάδων είναι (follow the money), εκτός του πρόσκαιρου κέρδους, η διεκδίκηση τους για αποζημίωση της διαθεσιμότητας ισχύος των μονάδων με αντάλλαγμα να διατηρούν τις τιμές στην αγορά κάτω από μια συμφωνημένη τιμή.
Οι βιομηχανίες έντασης ενέργειας, κύρια εξαγωγικές, δεν μπορούν να μετακυλίσουν το κόστος αυτό σε περίοδο μείωσης της ζήτησης σε όλη την Ευρώπη, χωρίς να χάσουν μερίδιο αγοράς, καθώς οι τιμές στην υπόλοιπη Ευρώπη παραμένουν πολύ χαμηλές. Άρα ή συρρικνώνονται ή πωλούν με ζημιά.
Συνθήκες χειραγώγησης των τιμών στην χονδρεμπορική αγορά
Σαν ΕΒΙΚΕΝ έχουμε από το 2021 έγκαιρα επισημάνει, ότι από τη στιγμή που τα τιμολόγια στη ΧΤ συνδέθηκαν με τις τιμές στη χονδρεμπορική αγορά δημιουργούνται συνθήκες χειραγώγησης των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά.
Η ρήτρα αναπροσαρμογής αντικαταστάθηκε με τα πρόσφατα κίτρινα και πράσινα τιμολόγια, ιδιαίτερα τα πράσινα όπου υποχρεωτικά εντάχθηκαν όλοι οι καταναλωτές ΧΤ.
Η διαφορά έγκειται στο ότι τα πράσινα και κίτρινα τιμολόγια με πολύπλοκες φόρμουλες συνδέουν σήμερα την τελική τιμή με τις τιμές στη χονδρεμπορική αγορά πάλι και αυξάνουν την τελική τιμή..
Και τούτο διότι οι καθετοποιημένοι παίκτες, αφού ως προμηθευτές δεν έχουν το ρίσκο των υψηλών τιμών της χονδρεμπορικής αγοράς, καθώς αυτές μεταφέρονται αυτόματα στα τιμολόγια των καταναλωτών της ΧΤ μέσω των πράσινων και κίτρινων τιμολογίων, ως παραγωγοί διαμορφώνουν τις τιμές στη χονδρεμπορική αγορά σε όποια επίπεδα τιμών θέλουν.
Η επιβολή φόρου στο φ.α που χρησιμοποιείται στην ηλεκτροπαραγωγή τον Αύγουστο κινείται στη λάθος κατεύθυνση, καθώς δεν επιβαρύνει τους Έλληνες παραγωγούς αφού έχουν τη δυνατότητα να περάσουν το αυξημένο κόστος τους στη χονδρεμπορική αγορά για τους λόγους που εξηγήθηκαν εκτενώς ανωτέρω.
Άρα ο φόρος που επιβλήθηκε θα πληρωθεί στην ουσία από όλους τους καταναλωτές και ιδιαίτερα από αυτούς που δεν επιδοτούνται από την κυβέρνηση.
Την ίδια στιγμή η Βουλγαρία πέρασε νόμο για την επιδότηση όλων των επιχειρήσεων για τιμές αγοράς υψηλότερες των 90€/Mwh, καθώς έχουν επηρεαστεί οι τιμές και στη γειτονική χώρα λόγω της συμπεριφοράς των Ελλήνων παραγωγών.
Λαμβάνοντας υπόψη μας αφενός τις περικοπές, αφετέρου την κωλυσιεργία στην εκταμίευση των οφειλόμενων ποσών σε εγκεκριμένες κρατικές ενισχύσεις αντιλαμβανόμαστε ότι η βιομηχανία δεν αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση.
Αντίθετα αποτελεί προτεραιότητα η επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων!
Εάν δεν υπάρξει διαφοροποίηση της υφιστάμενης πολιτικής πολλές από τις εγχώριες βιομηχανίες έντασης ενέργειας οδηγούνται σε, συρρίκνωση με αναστολή επενδύσεων και σε κάποιες περιπτώσεις σε αναστολή ακόμη και αυτής της λειτουργίας τους.
Στήριξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας | Τα μέτρα που προτείνει η ΕΒΙΚΕΝ
Για τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας δεν υπάρχει η έννοια υψηλών ή χαμηλών τιμών, αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να απολαμβάνουν ανταγωνιστικές τιμές ως προς τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.
Η ελάχιστη απαίτηση λοιπόν είναι αφενός να απολαμβάνουν των ίδιων κρατικών ενισχύσεων που ισχύουν για τους ανταγωνιστές τους, αφετέρου να μην γίνονται ούτε περικοπές, όπως στην περίπτωση της Αντιστάθμισης περικόπηκαν δεκάδες εκ €, ούτε όμως να συμβαίνει και καθυστέρηση εκταμίευσης των αντίστοιχων ποσών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το μέτρο ενίσχυσης για την Αντιστάθμιση του κόστους του CO2, όπου το Υπουργείο Οικονομικών εδώ και 8 μήνες έθεσε ξαφνικά θέμα επιβολής χαρτοσήμου στα ποσά που θα δοθούν σαν ενίσχυση στις επιλέξιμες βιομηχανίες.
Δεύτερο παράδειγμα είναι η καθυστέρηση στην έκδοση ΥΑ, παρά το γεγονός ότι εδώ και 8 μήνες ήρθε η σχετική έγκριση από τις Βρυξέλλες, για το μέτρο ενίσχυσης των βιομηχανιών που επλήγησαν από τη κρίση το 2023 στο πλαίσιο του Temporary Crisis Transition Framework.
Βάσει των ανωτέρω κρίνεται επιβεβλημένο να παρθούν άμεσα μέτρα που να στηρίζουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας. Τα άμεσα μέτρα πρέπει να περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστο:
- Άμεση κοινοποίηση του μηχανισμού για μειωμένο ΕΤΜΕΑΡ
- Η χρέωση του ΕΤΜΕΑΡ να γίνεται βάσει της χρήσης (βιομηχανική, εμπορική) και όχι βάσει της τάσης του δικτύου στο οποίο είναι συνδεδεμένος κάθε καταναλωτής
- Να γίνουν άμεσα οι εκκαθαρίσεις του ΕΤΜΕΑΡ για τα έτη 2021-2023, καθώςυπολογίζονται σε 130εκ € που οφείλονται στις βιομηχανίες
- Να διατεθεί το 25% από τα έσοδα από τις δημοπρασίες των δωρεάν δικαιωμάτων για την Αντιστάθμιση
- Να υπογραφεί άμεσα η ΥΑ για το μέτρο στήριξης των βιομηχανιών λόγω των υψηλών τιμών ενέργειας το 2023 στο πλαίσιο του Temporary Crisis Framework.
- Να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα στη λειτουργία της αγοράς, ώστε να αποτρέπεται η χειραγώγηση των τιμών στη χονδρεμπορική, όπως η επιβολή σταθερών τιμολογίων στα οικιακά τιμολόγια.
- Να ασκηθεί πολιτική πίεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έγκριση του μηχανισμού στήριξης για κάλυψη μέρους του κόστους που θα έχουν οι βιομηχανίες από την υπογραφή μακροχρόνιων συμβάσεων με ΑΠΕ.
Η παρότρυνση των υπευθύνων στις βιομηχανίες να κάνουν μακροχρόνια ΡΡΑ με παραγωγούς ΦΒ για να αντισταθμίσουν τον κίνδυνο των υψηλών τιμών αποδείχθηκε μόλις τους προηγούμενους μήνες λανθασμένος. Καθώς αφενός τις ώρες ηλιοφάνειας οι τιμές στην αγορά τείνουν προς το μηδέν, χαμηλότερες σίγουρα των τιμών του ΡΡΑ, αφετέρου τα ΡΡΑ με ΦΒ δεν τις προστατεύουν από τις υψηλές τιμές που καταγράφονται στην αγορά από τις 8 Ιουλίου μετά τη δύση του ηλίου.
Ορατός ο κίνδυνος αποβιομηχάνισης
Ο κίνδυνος αποβιομηχάνισης της χώρας είναι ορατός εξ αιτίας των μέτρων που λαμβάνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που έχουν ήδη αποφασιστεί με εφαρμογή από το 2026, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, οι επιπτώσεις των οποίων ήδη φαίνονται με τη μη επανεκκίνηση των μεγάλων βιομηχανιών στην Ευρώπη μετά την κρίση , οι οποίες επιλέγουν την μεταφορά των δραστηριοτήτων τους εκτός Ευρώπης.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλους είναι ότι το κόστος της πράσινης μετάβασης είναι πολύ υψηλό και θα επιβαρύνει τον ευρωπαίο καταναλωτή λόγω των φόρων που εισάγονται σε μια σειρά προϊόντων όπως το τσιμέντο, ο χάλυβας, το αλουμίνιο, τα λιπάσματα και η ενέργεια, ταυτόχρονα με τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων CO2, που δίδονται σε επιλέξιμους βιομηχανικούς κλάδους για την αποφυγή μεταφοράς τους εκτός Ευρώπης, όπου δεν υπάρχει φόρος άνθρακα στις εκπομπές.
Δυστυχώς, αποδεικνύεται ότι οι αποφάσεις στις Βρυξέλλες επηρεάζονται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, άλλως δεν δικαιολογούνται οι φιλόδοξοι-ανέφικτοι στόχοι για την διείσδυση των ΑΠΕ σε όλους τους τομείς της οικονομίας.
Διότι η ζήτηση δεν θα αυξηθεί στο επίπεδο των προβλέψεων, παρά τις επιδοτήσεις που θα δοθούν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τις αντλίες θερμότητας αντί των καυστήρων πετρελαίου, την ενεργειακή αναβάθμιση όλων των κτιρίων και το electrification της βιομηχανίας και την διείσδυση του πράσινου υδρογόνου αντί της χρήσης του φ.α.