Ένα στα τέσσερα πλοία που πλέουν στους ωκεανούς του κόσµου είναι ελληνικό, µε τον ελληνικό εφοπλισµό να διαθέτει έναν σύγχρονο και νέας ηλικίας στόλο, που συνεχώς αναβαθµίζεται και ανανεώνεται
Η ναυτιλία είναι ο οικονοµικός και στρατηγικός εταίρος που προασπίζει τη λειτουργία της παγκόσµιας εφοδιαστικής και ενεργειακής αλυσίδας. Θεµελιακός εγγυητής της παγκόσµιας, και ιδιαίτερα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, είναι η ναυτιλία των Ελλήνων. Η ηγέτιδα ναυτιλία µε τα πεντέµισι χιλιάδες πλοία και τον στόλο που αντιπροσωπεύει το 21% της παγκόσµιας χωρητικότητας και το 60% της ευρωπαϊκής. Σε παγκόσµιο επίπεδο, οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 25% των φορτηγών πλοίων, το 31% των δεξαµενοπλοίων, το 23% του στόλου µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο το 80% των φορτηγών πλοίων, το 73% των δεξαµενοπλοίων, το 85% του στόλου µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου και το 20% του στόλου µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία της VesselsValue, που δηµοσιεύει αποκλειστικά το “Forbes”, η αξία των πλοίων που διαχειρίζονται οι 50 µεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες ξεπερνά τα 103 δισ. δολάρια, ενώ για δεύτερη συνεχόµενη χρονιά πρώτη στη λίστα µε τους εφοπλιστές είναι η Μαρία Αγγελικούση, που ηγείται του µεγαλύτερου ναυτιλιακού οµίλου της Ελλάδας. Σίγουρα η πρωτιά αυτή δεν αιφνιδιάζει κανέναν, καθώς, λίγους µήνες πριν, η επικεφαλής της Angelicoussis Shipping Group είχε καταταχθεί στους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσµου, µε τη Maran Gas και τα 36 LNG πλοία του στόλου της να κοστολογούνται στα 8,6 δισ. δολάρια, τη Maran Tankers και τα 60 δεξαµενόπλοια στα 5,2 δισ. και, τέλος, τη Maran Dry και τα 46 φορτηγά πλοία στα 1,6 δισ. δολάρια.
Στη φετινή λίστα υπάρχουν σηµαντικές ανακατατάξεις στη σειρά που εµφανίζονται οι Έλληνες εφοπλιστές, ως απόρροια της ανόδου της αξίας των δεξαµενοπλοίων και των διαφόρων αγοραπωλησιών αλλά και συγχωνεύσεων που σηµειώθηκαν το 2022. Ωστόσο όλα τα ισχυρά ονόµατα του χώρου παρουσιάζονται είτε µε το σύνολο των εταιρειών τους είτε µε µερικές από αυτές, δίνοντας το στίγµα της πρόσφατης επιχειρηµατικής τους δραστηριότητας.
Στη δεύτερη θέση της λίστας βρίσκεται ο Γιώργος Προκοπίου, µε αξία στόλου που ξεπερνά τα 8,8 δισ. δολάρια και στόλο που φτάνει τα 120 πλοία. Ο ισχυρός Έλληνας εφοπλιστής µε την αµύθητη περιουσία, εκτός του κοµβικού του ρόλου στην παγκόσµια ενεργειακή οικονοµία, όπως συνέβη µε τη Γερµανία, διαδραµατίζει στην Ελλάδα ρόλο αναγεννητή της ναυπηγικής βιοµηχανίας, έχοντας πάρει τα κλειδιά των ιστορικών ναυπηγείων Σκαραµαγκά.
Και οι 4 κορυφαίες εταιρείες του οµίλου Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη βρίσκονται στις Top 50, µε τη συνολική αξία του στόλου να κυµαίνεται περίπου στα 7 δισ. Ο εφοπλιστής, επιχειρηµατίας, αθλητικός παράγοντας και πολιτικός είναι στην τρίτη θέση της φετινής λίστας του “Forbes”, σκαρφαλώνοντας αρκετές θέσεις από την περσινή κατάταξη. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται ο σπουδαίος αυτοδηµιούργητος εφοπλιστής Γιώργος Οικονόµου και στην πέµπτη ο Πήτερ Λιβανός.
Αγοραπωλησίες και Ναυπηγήσεις
Οι κύριοι ανταγωνιστές των Ελλήνων στις πωλήσεις µεταχειρισµένων το 2022 είναι η Κίνα και η Τουρκία.
Οι Κινέζοι έχουν αγοράσει συνολικά 561 πλοία, σε σύγκριση µε 391 της Ελλάδας, µε τους επόµενους µεγαλύτερους παίκτες να είναι από την Τουρκία µε 321 αγορές και ακολουθούν τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα µε 312. Αντίστοιχη είναι και η εικόνα για τους πρώτους µήνες του 2023, µε 96 αγορές να έχουν γίνει από Κινέζους εφοπλιστές, 95 από Έλληνες, 88 από Τούρκους και 78 από Άραβες.
Το 2022, σύµφωνα µε τα δεδοµένα της VesselsValue, από τις συνολικά 114 παραγγελίες πλοίων, η εταιρεία του Νικόλαου Τσάκου έκανε τις περισσότερες (10 στον αριθµό) και ακολούθησε ο Νίκος Πατέρας µε 8 παραγγελίες και ο Γιώργος Οικονόµου µε 8+7 στις δύο του εταιρείες (TMS Dry και TMS Cardiff). Μέχρι τον Μάιο του 2023 η VesselsValue είχε καταγράψει 66 παραγγελίες ελληνικών συµφερόντων πλοίων.
Η Α List του ελληνικού εφοπλισµού
Οι ΤΟP 36 Έλληνες Εφοπλιστές µε βάση την αξία στόλου των 50 TOP ελληνικών εταιρειών
H αξιολόγηση έγινε µε βάση την αξία του στόλου των 50 κορυφαίων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, σύµφωνα µε τα στοιχεία της εταιρείας VesselsValue και την επεξεργασία δεδοµένων από ναυτιλιακούς αναλυτές. Είναι πιθανό να υπάρχουν αποκλίσεις τόσο στον συνολικό αριθµό των πλοίων όσο και στην αξιολόγηση της αξίας του στόλου, καθώς δεν προσµετράται το σύνολο των εταιρειών των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά µόνο όσες εταιρείες βρίσκονται στη λίστα µε τις µεγαλύτερες. Καθώς επίσης είναι πιθανόν να µην προσµετρώνται κάποιες εξωχώριες εταιρείες στις οποίες δεν ήταν εφικτή η ταυτοποίηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Εποµένως, πιθανόν κάποια ονόµατα του ελληνικού εφοπλισµού είτε απουσιάζουν είτε βρίσκονται σε χαµηλότερες θέσεις από την πραγµατική κατάταξή τους, καθώς είναι σύνηθες µεγάλοι όµιλοι να είναι διασπασµένοι σε µεγάλο αριθµό εταιρειών.
1 Μαρία Αγγελικούση
Maran Gas Maritime – Maran Tankers – Maran Dry
Αξία στόλου 15.525,5 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 141
Με καταγωγή από τα Καρδάµυλα της Χίου, η Μαρία Αγγελικούση συνεχίζει την ένδοξη οικογενειακή παράδοση στο τιµόνι του οµίλου, ο οποίος είναι πρωταγωνιστής της παγκόσµιας ναυτιλίας. Η διευθύνουσα σύµβουλος και ιδιοκτήτρια της ναυτιλιακής εταιρείας Angelicoussis Group βρίσκεται στην 455η θέση της παγκόσµιας λίστας του “Forbes” και η περιουσία της εκτιµάται σε 5,6 δισεκατοµµύρια δολάρια, ενώ θεωρείται η πλουσιότερη Ελληνίδα στη λίστα.
2 Γιώργος Προκοπίου
Dynagas Holding – Dynacom Tankers – Dynagas LNG Partners – Sea Traders
Αξία στόλου 8.874 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 119
Αγόρασε το πρώτο του πλοίο το 1971 και λίγες δεκαετίες αργότερα, µε τις εταιρείες Dynacom/Dynagas/Sea Τraders, διαχειρίζεται έναν από τους µεγαλύτερους παγκοσµίως στόλους. Στις εταιρείες του εργάζονται, συνολικά, περισσότερα από 5.000 άτοµα. Το 2021 περιήλθαν στην ιδιοκτησία του τα Ναυπηγεία Σκαραµαγκά, τα οποία ετοιµάζονται σύντοµα να λειτουργήσουν και πάλι, ενώ οι επενδύσεις του σε ακίνητα και το yachting θεωρούνται αµύθητης αξίας.
3 Νικόλαος Τσάκος
Tsakos Energy Navigation – Tsakos Shipping and Trading
Αξία στόλου 7.453 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 93
Ο εφοπλιστής Νικόλαoς Τσάκος προέρχεται από µια παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια µε καταγωγή από το νησί της Χίου. Το 1970 ο καπετάν Παναγιώτης, ο πατέρας του, απέκτησε το πρώτο του πλοίο, το “M/V Irenes Star”, µαζί µε µια µικρή οµάδα επενδυτών που απαρτιζόταν κυρίως από φίλους και συγγενείς. To 1993 ίδρυσε την ΤΕΝ, που αποτελεί τη µακροβιότερη ελληνική εταιρεία στο Αµερικανικό Xρηµατιστήριο, κλείνοντας τα 21 χρόνια παρουσίας. Ο συνολικός στόλος που διαχειρίζεται ξεπερνά τα 110 πλοία.
4 Βαγγέλης Μαρινάκης
Capital Gas – Capital Ship Management – Capital Executive – Capital Product
Αξία στόλου 6.697,1 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 85
Εφοπλιστής, επιχειρηµατίας, αθλητικός παράγοντας και πολιτικός, η καριέρα του Βαγγέλη Μαρινάκη ξεκινά, µετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, ως εκπαιδευόµενος ναυλοµεσίτης στη βρετανική Harley Mullion και στην Elders Chartering Limited. Είναι γιος του εφοπλιστή Μιλτιάδη Μαρινάκη. Η Capital Maritime και οι συνδεδεµένες µε αυτήν εταιρείες διαχειρίζονται έναν στόλο χωρητικότητας 10 εκατ. τόνων (dwt), µε επενδύσεις στους τοµείς των δεξαµενοπλοίων, των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου, των πλοίων µεταφοράς LNG και των πλοίων µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων.
5 Γιώργος Οικονόµου
TMS Cardiff Gas – TMS Tankers
Αξία στόλου 6.602,9 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 69
Η πορεία του ξεκίνησε από τις Ηνωµένες Πολιτείες της Αµερικής, όπου έφυγε για σπουδές στο ΜΙΤ. Τη δεκαετία του 1990 ίδρυσε την Cardiff Marine και, ως αυτοδηµιούργητος εφοπλιστής, κατάφερε να εκτοξεύσει στο Χρηµατιστήριο της Νέας Υόρκης τη µετοχή της ναυτιλιακής του εταιρείας Dryship µέσα σε µία νύχτα από τα 17 στα 130 δολάρια, δηµιουργώντας έναν ναυτιλιακό κολοσσό. Είναι συλλέκτης έργων τέχνης.
6 Πήτερ Λιβανός
GasLog Ltd – GasLog Partners
Αξία στόλου 5.685,12 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 29
Γιος του Γιώργου Λιβανού, ανήκει σε µία από τις πιο παραδοσιακές οικογένειες της ελληνικής και παγκόσµιας ναυτιλίας, µε πορεία που διασχίζει τρεις αιώνες. Είναι ένας από τους µεγάλους πρωταγωνιστές στη Wall Street στον τοµέα του shipping στο NYSE. O Έλληνας εφοπλιστής χαρακτηρίζεται ως “πρωτοπόρος” µε την ίδρυση της εταιρείας Ecolog, η οποία θα εστιάσει στη µεταφορά διοξειδίου του άνθρακα που µπορεί να χρησιµοποιηθεί και για την παραγωγή µεθανόλης (e-methanol), η οποία είναι πιστοποιηµένη ως πράσινο καύσιµο.
7 Άννα Αγγελικούση, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης
Pantheon Tankers – Alpha Gas – Alpha Bulkers
Αξία στόλου 5.546,5 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 85
Η Άννα Αγγελικούση µαζί µε τους γιους της, Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη, έχουν δηµιουργήσει έναν ισχυρό ναυτιλιακό όµιλο ο οποίος δραστηριοποιείται στα δεξαµενόπλοια, στα πλοία µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου LNG αλλά και στα φορτηγά πλοία. Από το 2022 ο στόλος τους συνεχώς ενισχύεται, τόσο µέσω ναυπηγήσεων όσο και αγορών.
8 Νικόλας Μαρτίνος
Thenamaris
Αξία στόλου 5.525 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 97
Είναι το νεαρότερο µέλος της λίστας του “Forbes”. Γιος του Ντίνου Μαρτίνου, στην ηλικία των 40 ετών είναι ο διευθύνων σύµβουλος της Thenamaris. Σπούδασε Οικονοµικά σε πανεπιστήµια του Λονδίνου και της Αµερικής. Έχει αναλάβει τα ηνία της Thenamaris εδώ και 8 χρόνια, σηµειώνοντας αξιοσηµείωτη πορεία. Με τα υπό ναυπήγηση πλοία, η εταιρεία θα µπει στο κλειστό κλαµπ των οµίλων µε 100 πλοία και πάνω.
9 Αγγελική Φράγκου
Navios Maritime Partners L.P. (Navios Partners)
Αξία στόλου 4,555 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 173
Η Αγγελική Φράγκου είναι επικεφαλής της ηγετικής ναυτιλιακής εταιρείας, εισηγµένης στο Χρηµατιστήριο της Νέας Υόρκης, Navios Partners. Συνολικά διαχειρίζεται στόλο που αποτελείται από 173 µοντέρνα πλοία (συµπεριλαµβανοµένων των πλοίων υπό ναυπήγηση), µε µέσο όρο ηλικίας τα 9,6 χρόνια, που είναι πολύ χαµηλότερος από τον µέσο όρο της αγοράς. H λαµπρή πορεία της κυρίας Φράγκου άρχισε να γίνεται εµφανής από το 2004, ως η πρώτη Ελληνίδα επικεφαλής ναυτιλιακής εταιρείας επενδύσεων που έµπαινε στο Χρηµατιστήριο του Nasdaq µέσω της ISE.
10 Ανδρέας Μαρτίνος
Minerva Marine
Αξία στόλου 4.515,9 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 77
Η Minerva Marine ιδρύθηκε το 1996 από τον Ανδρέα Μαρτίνο και αναδείχθηκε γρήγορα σε κυρίαρχη δύναµη. Διαθέτει κυρίως δεξαµενόπλοια, VLCC, MR και suezmax, εκτός από την παραδοσιακή κατηγορία της, τα aframax. Η Minerva Gas είναι η πρώτη ελληνικών συµφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία που εντάχθηκε στο µη κερδοσκοπικό κέντρο έρευνας Maersk Μc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping. Σκοπός του κέντρου έρευνας είναι η επιτάχυνση της απανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιοµηχανίας.
11 Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος
Costamare
Αξία στόλου 3.652,8 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 108
Ο Μεσσήνιος Κωστής Κωνσταντακόπουλος είναι δεύτερης γενιάς εφοπλιστής, αλλά µε ισχυρό ναυτιλιακό DNA, αφού είναι γιος του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, δηµιουργού της Costamare. Η εταιρεία ξεκίνησε µε φορτηγά µεταφοράς τσιµέντου και διάφορα είδη πλοίων µεταφοράς χύδην φορτίου, ενώ δραστηριοποιείται και στον κλάδο των πλοίων µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων. Το 2010 η Costamare µπήκε στη Wall Street.
12 Κρίτων Λεντούδης
Evalend Shipping
Αξία στόλου 3.002,9 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 67
O εφοπλιστής Κρίτων Λεντούδης, ιδιοκτήτης της εταιρείας Evalend Shipping, δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό, έχει όµως µια εντυπωσιακή και σταθερή πορεία στη ναυτιλία. Ο στόλος των φορτηγών, τάνκερ, LNG και LPG συνεχώς αυξάνεται χρόνο µε τον χρόνο, ενώ ο εφοπλιστής διαθέτει µία από τις πιο εντυπωσιακές συλλογές αυτοκινήτων στον κόσµο.
13 Γιάννης Κούστας
Danaos Shipping Co. Ltd
Αξία στόλου 2.800 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 68
Η επαγγελµατική του πορεία ξεκίνησε όταν ο πατέρας του, Δηµήτρης, του παρέδωσε το 1987 τον απόλυτο έλεγχο της Danaos. Στις αρχές του 2006 η Danaos έγινε η µεγαλύτερη εισηγµένη ναυτιλιακή εταιρεία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων στα διεθνή χρηµατιστήρια. Ο Δρ Ι. Κούστας είναι αντιπρόεδρος και µέλος του διοικητικού συµβουλίου του “Swedish Club”. Επιπλέον, είναι µέλος του διοικητικού συµβούλιου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, καθώς και µέλος του συµβουλίου του DNV.
14 Θανάσης Μαρτίνος
Eastern Mediterranean Maritime
Αξία στόλου 2.561,1 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 81
Ο εφοπλιστής και επενδυτής ακινήτων από τον Οκτώβριο του 2019 είναι και πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους. Από το 1971 εργαζόταν στην οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris, την οποία ίδρυσε η µητέρα του. Το 1991 ο Θανάσης Μαρτίνος αποχωρεί από την εταιρεία, για να δηµιουργήσει την Eastern Mediterranean Maritime (EastMed). O Θανάσης Μαρτίνος µαζί µε τα αδέρφια του, Ντίνο και Ανδρέα, είναι ιδρυτικά µέλη της Εταιρείας Κοινωνικής Προσφοράς ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
15 Πέτρος Παππάς
Star Bulk Carriers
Αξία στόλου 2.283,8 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 96
Γιoς του Κωνσταντινουπολίτη εφοπλιστή Αλέκου Παππά, ο Πέτρος Παππάς γεννήθηκε στις ΗΠΑ το 1953 και µυήθηκε από νωρίς στις οικογενειακές επιχειρήσεις. Θεωρείται από τους µεγαλύτερους ιδιοκτήτες φορτηγών πλοίων που είναι εισηγµένοι στις ΗΠΑ. Είναι ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που έφερε στα Ναυπηγεία Ελευσίνας το πρώτο εµπορικό πλοίο προς επισκευή, εγκαινιάζοντας άτυπα τη νέα εποχή της γιάρδας.
16 Διαµαντής Διαµαντίδης
Delta Tankers – Marmaras Navigation
Αξία στόλου 2.232,8
Αριθµός στόλου 58
Με οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία του Λονδίνου, άρχισε τη δραστηριότητά του στη ναυτιλία την περίοδο 1976-1977, µε την εξαγορά του πρώτου καραβιού, ενός µικρού φορτηγού 4.000-5.000 τόνων. Είναι συλλέκτης έργων τέχνης και παλαιών αυτοκινήτων. Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραµατίζει και στον τοµέα του real estate, όπως αποδείχθηκε και από την αγορά των δέκα οικοπέδων στον Αστέρα της Βουλιαγµένης.
17 Λου Κολλάκης
Chartworld Shipping
Αξία στόλου 2.101,2 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 76
Αν και γεννήθηκε και σπούδασε στη Μεγάλη Βρετανία, τις τελευταίες δεκαετίες ζει τον περισσότερο χρόνο στην Ελλάδα. Έχει διαφόρων τύπων πλοία –φορτηγά, δεξαµενόπλοια, πλοία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων, ψυγεία–, ενώ έχει δραστηριοποιηθεί και στον τοµέα των κρουαζιερόπλοιων και των ναυπηγείων. Κατάγεται από µια παραδοσιακή ναυτική οικογένεια από τις Οινούσσες, η ιστορία της οποίας χάνεται στα βάθη του 19ου αιώνα. Το 2000 ιδρύθηκε το Ίδρυµα “Στέφανος Κολλάκης” στη µνήµη του πατέρα του και προσφέρει ένα πολύπλευρο κοινωνικό έργο.
18 Φίλιππος και Αντώνης Λαιµός
Enesel S.A.
Αξία στόλου 1.849,1 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 21
Ο Φίλιππος και ο Αντώνης Λαιµός, συνεχιστές της σπουδαίας ναυτικής παράδοσης της οικογένειας Λαιµού, έχουν χαράξει δυναµική πορεία στη ναυτιλιακή βιοµηχανία. Ο Αντώνης Λαιµός είναι αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Το 2003 οι δύο εταιρείες της οικογένειας, Avra Shipmanagement S.A. και Sealuck Shipping Corporation, συγχωνεύονται και δηµιουργείται η εταιρεία Enesel S.A. από τα αρχικά NSL του ονόµατος του Νικόλαου Σπύρου Λαιµού.
19 Δηµήτρης Προκοπίου
Centrofin
Αξία στόλου 1.521,6 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 40
Με οικογενειακή παράδοση στο real estate, o Δηµήτρης Προκοπίου, αδελφός του Γιώργου Προκοπίου, ηγείται της Centrofin µε απόλυτη επιτυχία. Ο Δηµήτρης Προκοπίου ήταν από τους Έλληνες πλοιοκτήτες που αγόρασαν πλοία από τα γερµανικά επενδυτικά funds όταν αυτά κατέρρευσαν εξαιτίας της παγκόσµιας οικονοµικής κρίσης και των ανοιγµάτων που είχαν κάνει σε παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων.
20 Οικ. Ιγγλέση
Samos Steamship
Αξία στόλου 1.340,6 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 24
Η Samos Steamship διαθέτει εµπειρία άνω των 140 ετών στη ναυτιλιακή παγκόσµια ιστορία, ενώ διαχειρίζεται έναν στόλο 24 βαποριών, κυρίως tankers και bulk carriers. Ο Νικόλας Ιγγλέσης, µε καταγωγή από τη Σάµο, ίδρυσε τη Samos Steamship και την Alberta Shipbrokers το 1991 µαζί µε τα ξαδέρφια του, Σταµάτη και Αντώνη Ιγγλέση.
21 Ίδρυµα Ωνάση
Olympic Shipping and Management S.A.
Αξία στόλου 1.297,8 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 18
Η εταιρεία Olympic Shipping and Management S.A. αποτελεί τη συνέχεια της Olympic Maritime, που ίδρυσε το 1952 στο Παρίσι ο Αριστοτέλης Ωνάσης και η οποία είχε την έδρα της στο Μονακό έως τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Έκτοτε η εταιρεία µεταφέρθηκε στην Αθήνα, και συγκεκριµένα στο Παλαιό Φάληρο. Το Ίδρυµα χωρίζεται σε δύο τοµείς: στο Επιχειρηµατικό Ίδρυµα και το Κοινωφελές Ίδρυµα, µε σαφή οδηγία οι επιχειρηµατικές δραστηριότητες του ενός να µην εµπλέκονται στο έργο του άλλου. Το Επιχειρηµατικό Ίδρυµα δραστηριοποιείται κυρίως στη ναυτιλία, αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις και επενδύσεις.
22 Οικ. Χανδρή
Chandris
Αξία στόλου 1.289,6 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 26
Συνεχιστές µιας µεγάλης οικογενειακής παράδοσης στη ναυτιλία είναι ο Γιάννης και ο Μιχάλης Χανδρής. Ο Μιχάλης Χανδρής είναι αντιπρόεδρος τα τελευταία χρόνια στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Η οικογένεια Χανδρή έχει συνδυάσει τη µακρά της ναυτιλιακή ιστορία µε τον κλάδο της κρουαζιέρας. Το ξεκίνηµά τους, πάντως, στη ναυτιλιακή βιοµηχανία έγινε µε φορτηγά πλοία.
23 Οικ. Λυκιαρδόπουλου
Neda Maritime
Αξία στόλου 1.257 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 26
Η οικογένεια Λυκιαρδόπουλου κατάγεται από την Κεφαλονιά, και συγκεκριµένα από τις Κεραµιές Λειβαθούς, έναν από τους σηµαντικότερους ναυτότοπους των ελληνικών θαλασσών. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ιδρύθηκε στον Πειραιά η Neda Maritime Agency Co. Ltd, η οποία αντιπροσώπευε τον όµιλο Λυκιαρδόπουλου, ενώ σταθµός στην ιστορία του οµίλου είναι η κατασκευή και η απόκτηση το 1993 του πρωτοπόρου δεξαµενόπλοιου διπλού τοιχώµατος VLCC “Arosa”. Η τρίτη πλέον γενιά της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, µε επικεφαλής τους Φώτη, Νικόλαο και Μιχαήλ Λυκιαρδόπουλο, συνεχίζει επιτυχώς µε σεβασµό και επιχειρηµατική σύνεση το ναυτιλιακό όραµα.
24 Πόλυς Β. Χατζηιωάννου
Safe Bulkers Inc.
Αξία στόλου 1.147,2 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 41
Ο Πόλυς είναι γιος του Βάσου Χατζηιωάννου, που µαζί µε τον αδελφό του Λουκά ίδρυσαν τη ναυτιλιακή εταιρεία Troodos Shipping. Το 1964 ο Βάσος δηµιούργησε τη δική του αυτόνοµη εταιρεία και το 1987 ο Πόλυς Χατζηιωάννου ακολούθησε δική του ρότα, ενώ το 2008 δηµιούργησε τη Safe Bulkers και εισήχθη στο Χρηµατιστήριο της Νέας Υόρκης. Aσχολείται και µε επενδύσεις στο κοµµάτι της ενέργειας.
25 Θεόδωρος Βενιάµης
Golden Union
Αξία στόλου 1.117,1 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 46
Ένας από τους µακροβιότερους προέδρους της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (2009-2022), ο Χιώτης εφοπλιστής ίδρυσε την εταιρεία Golden Union σε ηλικία 27 ετών. Διατελεί πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του οµίλου εταιρειών Golden Union, οι οποίες καλύπτουν ευρύ φάσµα ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων.
26 Πάνος Λασκαρίδης
Lavinia Corporation
Αξία στόλου 1.059,9 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 49
Οι Παναγιώτης και Θανάσης Λασκαρίδης ίδρυσαν τη Laskaridis Shipping Co. Ltd το 1977 και το 1978 ίδρυσαν τον όµιλο Lavinia Corporation, που στη συνέχεια θα στεγάσει πλήθος εταιρειών ναυτιλιακού ενδιαφέροντος. Το 2021 τα δύο αδέρφια διαχώρισαν τις επιχειρηµατικές τους δραστηριότητες και ο πρώτος απέκτησε εξολοκλήρου τις ναυτιλιακές εταιρείες της οικογένειας, Laskaridis Shipping και Lavinia Corp.
27 Οικ. Λιβανού
Sun Enterprises
Αξία στόλου 1.030,7 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 19
Συνεχιστής της ιστορικής χιώτικης εφοπλιστικής οικογένειας των Λιβανών, ο εγγονός του Γιώργου Λιβάνου και γιος του Σταύρου Λιβανού, ο Γιώργος Λιβανός, και ο γιος του επενδύουν δυνατά στον τοµέα των τάνκερ, κάτι που αποδεικνύεται µε τη φετινή είσοδο της εταιρείας στις κορυφαίες 50 ελληνικές εταιρείες µε βάση την αξία του στόλου της.
28 Σεµίραµις Παληού
Diana Shipping
Αξία στόλου 1.007,9 εκατ. δολ
Αριθµός στόλου 39
Η οικογένεια Παληού είναι µία από τις παραδοσιακότερες οικογένειες Ελλήνων πλοιοκτητών της Χίου. Ο Συµεών Παληός έχει χαράξει τη δική του ρότα στην παγκόσµια ναυτιλιακή βιοµηχανία. Πλέον η Σεµίραµις Παληού έχει αναλάβει διευθύνουσα σύµβουλος της εισηγµένης Diana Shipping Inc., µε την εταιρεία να βρίσκεται σήµερα σε φάση ανανέωσης, αφού πουλάει τα παλαιότερα σε ηλικία πλοία της, µειώνοντας τον µέσο όρο του στόλου της.
29 Αδαµάντιος Πολέµης
New Shipping
Αξία στόλου 984,7 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 30
Οι ρίζες της οικογένειας Πολέµη φτάνουν δυόµισι αιώνες πίσω, στην Άνδρο, µε έντονη παρουσία στα θεσµικά δρώµενα της παγκόσµιας εφοπλιστικής κοινότητας. Μετά το διαζύγιο του 2014, η οικογενειακή εταιρεία Polembros, που σηµαίνει αδελφοί Πολέµη –Polemis Brothers–, έµεινε στον Σπύρο Πολέµη, ενώ ο Αδαµάντιος έριξε το βάρος στη New Shipping, την οποία είχε συστήσει από το 2005.
30 Μιχάλης Λεµός
Nereus Shipping
Αξία στόλου 932,8 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 15
Από τους σηµαντικότερους Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου, ο Μιχάλης Λεµός είναι ο ιδιοκτήτης της ναυτιλιακής επιχείρησης CM Lemos, την οποία κληρονόµησε από τον πατέρα του, Κωνσταντίνο. Γεννηµένος το 1955 στις Οινούσσες, µαζί µε τις δύο αδελφές του κληρονόµησαν µια περιουσία ύψους 1,1 δισεκατοµµυρίων λιρών από τον πατέρα τους, Κωνσταντίνο. Η Nereus Shipping είναι θυγατρική της CM Lemos και συνεχώς ανανεώνει τον στόλο της µε νέα πλοία.
31 Μελίνα Τραυλού
Neptune Lines Shipping
Αξία στόλου 882,8 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 19
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, έχει καταγωγή από την Κεφαλονιά και είναι πρόεδρος της Neptune Lines, εταιρείας που ίδρυσε ο πατέρας της, Νίκος Τραυλός, το 1975. Είναι η µοναδική ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία µεταφοράς οχηµάτων, η οποία το τελευταίο έχει προχωρήσει σε δυναµική ανανέωση του στόλου της. Η Μελίνα Τραυλού έχει ιδρύσει και τη Neptune Dry, µε τον στόλο της να αφορά κυρίως φορτηγά πλοία.
32 Οικ. Βαρδινογιάννη
Avin International
Αξία στόλου 873,2 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 33
Η οικογένεια Βαρδινογιάννη είναι µία από τις ισχυρότερες οικογένειες του εφοπλιστικού κόσµου. Ο όµιλος Βαρδινογιάννη απαρτίζεται σήµερα από πολλές εταιρείες και επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται σε διάφορους τοµείς, όπως, µεταξύ άλλων: ναυτιλία, διυλιστήρια πετρελαίου, διανοµή πετρελαιοειδών, ανεφοδιασµός πλοίων, ξενοδοχεία, χρηµατοπιστωτικά, µέσα µαζικής ενηµέρωσης, αθλητισµός, αντιπροσωπίες, ψυχαγωγία και εµπορικά κέντρα.
33 Χάρης Βαφειάς
StealthGas
Αξία στόλου 803,3 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 36
Ο Χάρης Βαφειάς άρχισε την πορεία του στη ναυτιλία εντυπωσιακά, αφού σε ηλικία 26 ετών οδήγησε τη StealthGas στο Χρηµατιστήριο του Nasdaq και έγινε ο νεότερος όλων των εποχών διευθύνων σύµβουλος σε εισηγµένη ναυτιλιακή εταιρεία. Με καταγωγή από τη Χίο, οι σχέσεις του µε τη ναυτιλία ξεκίνησαν από µικρή ηλικία, όταν, στα 17 του, µε προτροπή του πατέρα του, πήγε το πρώτο του ταξίδι µε πλοίο της εταιρείας του. Από το 2008 έχει υπό τον έλεγχό του ολόκληρο τον ναυτιλιακό όµιλο που ανήκει στην οικογένειά του.
34 Γιάννης και Αριστείδης Αλαφούζος
Okeanis Eco Tankers
Αξία στόλου 767,5 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 8
Η οικογένεια Αλαφούζου έχει µακρά ιστορία στη ναυτιλία, µε καταγωγή από τη Σαντορίνη. Ο Γιάννης Αλαφούζος εισήλθε στον χώρο της ναυτιλίας στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Είναι ένας από τους πλέον διακεκριµένους επιχειρηµατίες στον χώρο των Μέσων Μαζικής Ενηµέρωσης, µε παράλληλη δραστηριότητα και στον χώρο του επαγγελµατικού αθλητισµού. Η εισηγµένη στο Χρηµατιστήριο του Όσλο ναυτιλιακή προχώρησε σε αλλαγές, µε τον Αριστείδη Αλαφούζο να διαδέχεται τον πατέρα του, Γιάννη, στη θέση του διευθύνοντος συµβούλου.
35 Αδαµάντιος ΛΕµός
Unisea Shipping
Αξία στόλου 763,8 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 16
Η οικογένεια Λεµού, µε καταγωγή από τις Οινούσσες της Χίου, εδώ και έναν αιώνα έχει συνδέσει το όνοµά της µε τη θάλασσα. Ο Αδαµάντιος Λεµός, στέλεχος ναυτιλίας 4ης γενιάς, µε πάνω από 30 χρόνια εµπειρίας σε διεθνείς ναυτιλιακές αγορές, δραστηριοποιείται κυρίως σε φορτηγά πλοία, δεξαµενόπλοια και LNG.
36 Οικ. Σαρακάκη
Ionic
Αξία στόλου 747,5 εκατ. δολ.
Αριθµός στόλου 21
Με τον βασικό πυλώνα της εμπορίας αυτοκι νήτων, η ιστορία της ναυτιλιακής εταιρείας της οικογένειας Σαρακάκη διαγράφει μια λαμπρή “αθόρυβη” πορεία και στη θάλασσα. Η εύνοια της αγοράς των τάνκερ ανέβασε την αξία του στόλου της Ionic. Το 2019 η Ionic συμμετείχε στην πολυεθνική “συμ- μαχία” της Singapore Marine. Στους βασικούς μετόχους εκείνου του εγχειρήματος περιλαμβάνονται βαριά ονόματα, όπως ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θεόδωρος Βενιάμης (Golden Union), η οικογένεια Μαρτί νου (Thenamaris) κ.ά.
Της Αναστασίας Βαμβακά
Με τη συνεργασία της VesselsValue
www.capital.gr