Ενημερωτική εκδήλωση με θέμα: “Αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Ανάπτυξη ενσυναίσθησης” διοργάνωσε το 3ο ΓΕΛ Βέροιας το απόγευμα της Δευτέρας 13/3 στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας.
Χαιρετισμό απηύθυνε η Διευθύντρια του 3ου ΓΕΛ Βέροιας Αναστασία Καρακώστα και η εκδήλωση ξεκίνησε με τη συμμετοχή μαθητών που κατέθεσαν εμπειρίες παρουσία γονέων και συμμαθητών.
Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στην Ψυχολόγο της Κοινωνικής Υπηρεσίας του Δήμου Βέροιας, Παρασκευή Αγγελή.
Η κ. Αγγελή στην ομιλία της αναφέρθηκε στο τι είναι ο εκφοβισμός, στις μορφές του σχολικού εκφοβισμού, στους παράγοντες που αυξάνουν την πιθανότητα ένα παιδί να ασκεί Bullying, στα συναισθήματα ενός παιδιού που βιώνει εκφοβισμό.
Ο εκφοβισμός (bullying) είναι μορφή βίας!
Ο θύτης επιθυμεί σκόπιμα και συνεχόμενα να πληγώνει κάποιο άτομο (θύμα) εντός ή εκτός του σχολικού χώρου. Νορβηγία, 1978 (BULLYING)
Εκφοβισμός
- Απειλεί τη σωματική και ψυχική υγεία του θύματος
- Έχει προγραμματιστεί
- Επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά
- Δεν υπάρχει φιλική σχέση
- Άνιση κατανομή δύναμης
Σύγκρουση
- Δεν επιφέρει σοβαρές σωματικές συνέπειες στο θύμα
- Αποτελεί τυχαίο συμβάν
- Μπορεί να συμβεί μια μόνο φορά
- Ισότιμη σχέση
- Συχνά υπάρχει φιλική σχέση
Η Πανελλαδική έρευνα του Υπουργείου Παιδείας το 2015 έδειξε ότι:
- Το 10% των μαθητών έχει υποστεί bullying – τα αγόρια πιο συχνά θύματα
- Το 65% των μαθητών έχει παρακολουθήσει περιστατικό bullying συμμαθητών του
- Το 29% έχει ασκήσει βία σε συμμαθητές του από σπάνια έως πολύ συχνά
- Τα μισά από τα παιδιά – θύματα δεν αναφέρουν πουθενά το γεγονός, ενώ τα άλλα μισά μιλάνε σε φίλους τους και λιγότερο στους γονείς ή στους εκπαιδευτικούς
Μορφές σχολικού εκφοβισμού
- Λεκτικός
- Ψυχολογικός
- Σεξουαλικός
- Κοινωνικός
- Ρατσιστικός
- Σωματικός
- Ηλεκτρονικός
Τα 3 «θ» του Εκφοβισμού
Θύτης
Θύμα
Θεατής
Παράγοντες που αυξάνουν την πιθανότητα ένα παιδί να ασκεί Bullying:
- Αδιάφορο γονεϊκό στυλ
- Επιτρεπτικό γονεϊκό στυλ
- Αυταρχικό γονεϊκό στυλ
- ΜΜΕ
- Φίλοι
- Κοινωνία – γειτονιά
- Σχολείο
- Ατομικά χαρακτηριστικά
Συναισθήματα ενός παιδιού που βιώνει εκφοβισμό:
- Φόβος, Άγχος, Ανησυχία
- Θυμό
- Ντροπή
- Ενοχές
- Θλίψη, Στεναχώρια
- Αίσθημα αβοηθησίας – απελπισία
- Μοναξιά
Προφίλ παιδιού που βιώνει εκφοβισμό:
- Διαφέρει από τα υπόλοιπα παιδιά
- Δεν έχει παρέα
- Είναι «λιγότερο» δυνατό, ήσυχο, ευαίσθητο, δυσκολεύεται σε θέματα διεκδίκησης
- Δεν έχει στερεοτυπική αρρενωπή ή θηλυκή συμπεριφορά
- Έχει καλή ή κακή σχολική επίδοση
- Βρίσκεται σε στάδιο προσαρμογής σε νέο σχολικό περιβάλλον
- Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση