Θα εντοπίζουν εάν κάποιος φοράει ζώνη ασφαλείας ή μιλάει στο κινητό του τηλέφωνο, ακόμα και εάν το όχημά του είναι ασφαλισμένο ή έχει περάσει από ΚΤΕΟ.
«Εξυπνοι ψηφιακοί τροχονόμοι», που θα «κυκλοφορούν» στους δρόμους μαζί με τα υπόλοιπα οχήματα, θα καταγράφουν «αθόρυβα» τροχαίες παραβάσεις, εάν κάποιος φοράει ζώνη ασφαλείας ή μιλάει στο κινητό του τηλέφωνο, ακόμα και εάν το όχημά του είναι ασφαλισμένο κι έχει περάσει από ΚΤΕΟ.
Το υπουργείο Μεταφορών, όπως αναφέρει το In.gr, σχεδιάζει την εφαρμογή ενός νέου ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου των τροχαίων παραβάσεων και επιβολής των κυρώσεων -προστίμων στους παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), το οποίο θα παρακολουθεί την όλη διαδικασία μέχρι την ολοκλήρωσή της. Πρόκειται για ένα σύστημα με ευφυείς υποδομές, που θα παρέχει έως και τη δυνατότητα της ψηφιακής ενημέρωσης των Αρχών και των οδηγών, ακόμα και για τους βαθμούς ποινής που έχει συγκεντρώσει κάποιος στο point system.
Βάσει του σχεδίου του υπουργείου Μεταφορών, σε όλα τα δημόσια οχήματα (αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ κ.λπ.) θα τοποθετηθούν κάμερες τελευταίας γενιάς που θα εντοπίζουν – καταγράφουν τις παραβάσεις του ΚΟΚ, στις οποίες υποπίπτουν οι οδηγοί των άλλων οχημάτων (ΙΧ και δικύκλων) όταν κινούνται δίπλα τους.
Ο «ψηφιακός τροχονόμος» δεν θα καταγράφει απλώς την παράβαση των ορίων ταχύτητας ενός οχήματος, αλλά θα είναι σε θέση να «βλέπει» εάν οι επιβαίνοντες σε αυτό φορούν ζώνη ασφαλείας, εάν ο οδηγός του μιλάει στο κινητό του τηλέφωνο ή εάν οι αναβάτες των δικύκλων φορούν κράνος.
Παράβαση και κλήση
Στη συνέχεια, με βάση τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος – δικύκλου, θα γίνεται η ταυτοποίηση του οδηγού, θα βεβαιώνεται η παράβαση και ο παραβάτης θα παραλαμβάνει την κλήση είτε στο σπίτι του είτε από το αστυνομικό τμήμα της περιοχής του. Ακόμα, από τον αριθμό κυκλοφορίας θα διαπιστώνεται αμέσως εάν το όχημα έχει περάσει από ΚΤΕΟ, καθώς και εάν είναι ασφαλισμένο. Επιπλέον, θα διαπιστώνεται εάν ένα όχημα που είναι δηλωμένο σε ακινησία… κυκλοφορεί κανονικά στον δρόμο.
Τον εξοπλισμό του «έξυπνου ψηφιακού τροχονόμου» θα μπορούν να φέρουν σε πρώτη φάση τα δημόσια οχήματα που εκτελούν συγκοινωνιακό έργο (αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ κ.λπ.). Ωστόσο, αυτό θα καθοριστεί από τον τεχνικό σύμβουλο, ο οποίος θα αναζητηθεί στο προσεχές διάστημα και θα είναι αυτός που θα καταλήξει στην αρχιτεκτονική και τις τεχνικές προδιαγραφές του νέου συστήματος. Σημειώνεται ότι αντίστοιχα «έξυπνα» συστήματα επιτήρησης και ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας εφαρμόζονται και σε άλλες χώρες, όπως η Κύπρος, η Πορτογαλία κ.λπ.
Χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ
Για το έργο έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους 80 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ οι βασικές αρχές του απορρέουν από την Εθνική Στρατηγική Οδικής Ασφάλειας, που καταρτίστηκε από τον τομέα Μεταφορών του ΕΜΠ.
Το εγχείρημα του «ψηφιακού τροχονόμου» θα καλύψει την έλλειψη ενός κεντρικού συστήματος διαχείρισης των τροχαίων παραβάσεων, το οποίο θα μπορεί να διευρύνεται, ανάλογα με τα δεδομένα που θα προκύπτουν. Πάντως, για την ολοκλήρωσή του θα πρέπει να προηγηθούν νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά και να επιλυθούν ζητήματα που προσκρούουν στους κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και το GDPR. Στο κεντρικό σύστημα που θα δημιουργηθεί, θα μπορούν στη συνέχεια να προστίθενται επιμέρους έργα των Περιφερειών.
Στο πλαίσιο του έργου αυτού, θα υλοποιηθεί και το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται δεδομένα ατυχημάτων – δυστυχημάτων και στοιχεία κυκλοφορίας. Επειτα από την ανάλυση των δεδομένων αυτών, θα δημοσιοποιούνται τα πλέον αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία.
Στόχος είναι, βάσει αυτών των αναλύσεων, να ακολουθούν στοχευμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε πολλαπλά επίπεδα, από την εκπαίδευση και τις υποδομές έως την ανταπόκριση του συστήματος υγείας. Κι αυτό γιατί έως σήμερα δεν υπάρχει πλήρης καταγραφή των στοιχείων, ώστε με την απαραίτητη ανάλυση να εξασφαλίζονται στοχευμένες παρεμβάσεις, παρά το γεγονός ότι είναι κρίσιμης σημασίας να γνωρίζει η κεντρική διοίκηση εάν π.χ. σε μια περιοχή προκαλούνται συχνά θανατηφόρα τροχαία, εάν αυτά προκαλούνται από αστοχίες ή επικινδυνότητα των υποδομών, κ.λπ.