Την αντίδραση του Συλλόγου Πολιτισμού και Παράδοσης Κυμίνων προκάλεσε σχόλιο της τοπικής εφημερίδας «Φωνή της Νάουσας» στο οποίο περιλαμβάνεται και δήλωση του προέδρου του ο Ομίλου ‘Γενίτσαροι και Μπούλες’, Άρης Τόσιου.
*Στα βίντεο η εμφάνιση του Ομίλου Νάουσας και του Συλλόγου των Κυμίνων στο Φεστιβάλ του Πέρνικ
Φεστιβάλ Πέρνικ – Γενίτσαροι και Μπούλες Νάουσας
Φεστιβάλ Πέρνικ – Ομιλος Γενίτσαροι και Μπούλες Κυμίνων
Ο Σύλλογος Πολιτισμού και Παράδοσης Κυμίνων απέστειλε επιστολή προς την «Φωνή της Ναούσης», ζητώντας μεταξύ άλλων «ανάκληση απρεπών χαρακτηρισμών».
Αναφέρει η επιστολή, όπως δημοσιεύεται αυτούσια στο site της εφημερίδας:
Λυπούμαστε πολύ που ένας φορέας πολιτισμού ,όπως ο Όμιλος Γενίτσαροι και Μπούλες Νάουσας και ένα δημοσιογραφικό μέσο όπως Η Φώνη της Ναούσης, μιλάει με τόσο απρεπή τρόπο για έναν άλλο φορέα πολιτισμού.
Εμείς σαν φορέας, όπως αναφέραμε και στον πρόεδρο του ομίλου κ. Άρη Τόσιο δεν θα παρουσιάζαμε χορούς της αποκριάς της Νάουσας αν γνωρίζαμε ότι θα συμμετείχε φορέας από την Πόλη σας στο φεστιβάλ του Πέρνικ.
Πέραν αυτού όμως, αφού όπως διατυμπανίζετε παντού ότι αποτελείται το φορέα που φροντίζει για την σωστή αναβίωση του εθίμου, να σας ενημερώσω ότι μια εθιμική πρακτική τελείται σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο και όχι σε ένα φεστιβάλ του εξωτερικού σε άσχετη ημερομηνία.
Πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι εδώ και αρκετές δεκαετίες οι αγροτικές – παραδοσιακές κοινωνίες στις οποίες τελούνταν τα έθιμα έχουν εκλείψει , άρα τα έθιμα που αναβιώνουν πλέον οι σύλλογοι έχουν αλλάξει χαρακτήρα και λειτουργία. Ως εκ τούτου δεν μπορεί κάποιος να θεωρεί ότι βίωσε ένα έθιμο (στις μέρες μας) με την παρουσία του και την συμμετοχή του σε μια αναβίωσή του ,πόσο μάλλον να θεωρεί τον εαυτό του βιωματικό χορευτή και χοροδιδάσκαλο.
Εν έτει 2023 χρειάζεται επιστημονική γνώση και μεθοδολογικά εργαλεία για την μετάδοση της γνώσης. Εμείς ευτυχώς σαν σύλλογος ,από της ιδρύσεώς μας έχουμε μισθωτό χοροδιδάσκαλο (και όχι μισθοφόρο όπως απαξιωτικά αναφέρθηκε στα σχόλια) καθ. Φυσ. Αγωγής με ειδίκευση στον ελληνικό παραδοσιακό χορό με επιστημονική κατάρτιση στο αντικείμενο του χορού και συνεργαζόμαστε με λαογράφους και κοινωνικούς επιστήμονες κατόχους ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών (και όχι με αυτοαναγορευόμενους “ειδικούς του είδους”).
Επίσης θα μπορούσαμε και εμείς με εξαιρετική ευκολία να κριτικάρουμε την μέτρια χορευτική παρουσία του ομίλου σας στο φεστιβάλ ,αλλά κατανοούμε ότι ο καθένας : ” κάνει ότι και όσο μπορεί”.
Κλείνοντας περιμένουμε να ανακαλέσετε τους απρεπείς χαρακτηρισμούς, αλλιώς επιφυλασόμαστε πάντώς νόμιμου μέσου.
Ελπίζοντας να μην κατέβει η ανάρτηση ,όπως στο πρόσφατο παρελθόν…..Σύλλογος Πολιτισμού και Παράδοσης Κυμίνων
Την ίδια μέρα δημοσιεύεται απάντηση του Ομίλου για την Προστασία και προβολή των χορών και του Εθίμου Γενίτσαροι και Μπούλες Νάουσας, η οποία επίσης καταλήγει με γνωστοποίηση πρόθεσης να κινηθεί νομικά ο Όμιλος.
Απάντηση Ομίλου για την Προστασία και προβολή των χορών και του Εθίμου Γενίτσαροι και Μπούλες Νάουσας
Αξιότιμοι εκπρόσωποι του Συλλόγου Πολιτισμού και Παράδοσης Κυμίνων,
Τα λόγια μου όπως και δημοσιεύθηκαν επακριβώς στην συγκεκριμένη ανάρτηση της ηλεκτρονικής εφημερίδας «Φωνή της Ναούσης» στις 30-01-23 είναι τα παρακάτω: “Αυτά έχουμε όταν γίνονται σεμινάρια από Ναουσαίους χοροδιδασκάλους και προπαντός από ορισμένους συλλόγους του εθίμου που κατά καιρούς, ελλείψει χορευτών, βάζουν να συμμετέχουν στο έθιμο της Νάουσας άτομα εκτός Ναούσης, τα οποία και μόνο φωτογραφία να βγουν την Αποκριά με χορευτές μας, την άλλη μέρα παριστάνουν τους βιωματικούς χορευτές αυτού. Βγάζουν λεφτά στο όνομα του εθίμου με σεμινάρια διδάσκοντας άλλους, παραποιώντας τη στολή και το έθιμο, ενώ παράλληλα παριστάνουν τους αυθεντικούς τελεστές, δυσφημίζοντας τελικά την πόλη μας“.
Γιατί δημιουργείτε στους αναγνώστες λάθος εντυπώσεις προσπαθώντας να καλύψετε το σφάλμα σας; Ποιοι είναι οι απρεπείς χαρακτηρισμοί που σας προσέβαλλαν στην επισήμανση μας στης δημοσίευση της Φωνής Ναούσης;
Μας ενημερώνετε στη δημοσίευση σας, ότι «μια εθιμική πρακτική τελείται σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο και όχι σε συγκεκριμένο φεστιβάλ του εξωτερικού σε άσχετη ημερομηνία». Θα συνηγορήσουμε σε αυτό, προσθέτοντας στη φράση σας πως, «επιπλέον μια εθιμική πρακτική όπως το έθιμο Γενίτσαροι και Μπούλες, τελείται από συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων, αποτελεί συστατικό στοιχείο της ατομικής και συλλογικής ταυτότητας των Ναουσαίων, στοιχείο ενότητας και επανασυγκρότησης της τοπικής κοινωνίας με κοινά χαρακτηριστικά. Κύρια γνωρίσματα του είναι το βίωμα και η συνέχεια της ζώσας παράδοσης του τόπου από όπου αυτή πηγάζει, δηλαδή της Νάουσας».
Από που λοιπόν προκύπτει ότι στην συγκεκριμένη εκδήλωση συμμετείχαμε σαν «Όμιλος για την προστασία των χορών και του εθίμου Γενίτσαροι και Μπούλες Νάουσας» σε αναβίωση του εθίμου μας, και μάλιστα σε άλλο τόπο και λάθος χρόνο ή με ανθρώπους που πόσο μάλλον δεν έχουν ουδεμία σχέση με την κληρονομιά και τα βιώματα του εθίμου;
Αν έχετε την εντύπωση ότι σε οποιεσδήποτε εκδηλώσεις όπως η συγκεκριμένη, ο Όμιλος μας ή εσείς τελούμε οποιασδήποτε μορφής αναβίωση εθίμου, πλανάστε οικτρά και δε σας παρεξηγούμε, αφού στερείστε τα βασικά. Διότι ένα εθιμικό δρώμενο κύριοι, δεν είναι «βάζω μια στολή και κάνω χορογραφία παριστάνοντας το Γενίτσαρο και τη Μπούλα».
Από την άλλη μας κάνετε γνωστό, ότι αφού «εδώ και δεκαετίες οι αγροτικές – παραδοσιακές κοινωνίες που τελούνταν (! ) τα έθιμα έχουν εκλείψει, άρα τα έθιμα που αναβιώνουν πλέον οι σύλλογοι έχουν αλλάξει χαρακτήρα και λειτουργία». Βάσει αυτού του σκεπτικού σας μάλλον θα πρέπει να είμαστε περήφανοι ως όμιλος και ως τελεστές που μπορέσαμε να διατηρήσουμε το συγκεκριμένο έθιμο αναλλοίωτο διαχρονικά σε μια αστική κοινωνία όπως η Νάουσα, κάτι που δε συνέβη αλλού.
Κάπου όμως φαίνεται πως έχετε σύγχυση, φίλοι μου, μιας που εδώ και 250 χρόνια τουλάχιστον αυτό το έθιμο έχει την ίδια μορφή, στο εθιμοτυπικό, στη στολή, τους χορούς και τα τραγούδια, στο εν γένει φρόνημα των τελεστών και τελείται ακατάπαυστα. Καλή η αντιγραφή επικόλληση κειμένου λοιπόν από ακαδημαϊκές δημοσιεύσεις, αλλά εδώ μιλάμε για ένα ζωντανό εθιμικό δρώμενο των Ναουσαίων, με ιστορική συνέχεια της ζώσας παράδοσης της κοινωνίας της Νάουσας, με μεταλαμπάδευση κωδίκων συμπεριφοράς από γενιά σε γενιά, εδώ και αιώνες.
Και το βίωμα, οι κώδικες συμπεριφοράς και το συναίσθημα, δεν μεταλαμπαδεύονται – όσο και αν θέλετε να το πιστεύετε – με καθηγητές, επιστήμονες, λαογράφους ή επαγγελματίες χοροδιδασκάλους Φυσικής αγωγής. Η ψυχή, η αξία και μοναδικότητα του εθίμου Γενίτσαροι και Μπούλες Νάουσας, δε βρίσκεται μόνο στη διαχρονική ζωντάνια και μοναδικότητά του, αλλά στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται από τους τελεστές του ατομικά και συλλογικά, την ψυχοσύνθεση της κοινωνίας που το απαρτίζει και κυρίως το βίωμα. Γι’ αυτό και δεν το αναβιώνουμε όπως εσείς ισχυρίζεστε.
Το βιώνουμε κάθε χρόνο με τρόπο που κανένας από τους παραπάνω σας δεν μπορεί να κατανοήσει βλέποντας το μόνο έξω από τη βιτρίνα, όπως κι εμείς δεν μπορούμε να νιώσουμε με τον ίδιο τρόπο ξένα έθιμα. Και προ παντός, το τελούμε, το προστατεύουμε και το προβάλλουμε με σεβασμό όλες αυτές τις δεκαετίες, χωρίς να χρειαζόμαστε αυτόκλητους προαγωγούς της ζώσας παράδοσης μας.
Για το λόγο αυτό κατόπιν ενεργειών του Ομίλου Γενίτσαροι και Μπούλες ως θεματοφύλακα του εθίμου, το έθιμο εντάχθηκε στο εθνικό ευρετήριο της Άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, όπου αναγνωρίσθηκε η δια της πράξης αξία του, η αυθεντικότητα του αλλά και κατοχυρώθηκε ο τόπος και η ομάδα που το τελεί.
Υ.Γ. Στο Φεστιβάλ του Πέρνικ Βουλγαρίας, στις 27-28 Ιανουαρίου2023, προσκληθήκαμε όπως όλοι οι άλλοι σύλλογοι και ομάδες, να προβάλουμε μέρος των εθιμικών πρακτικών της ιδιαίτερης πατρίδας, και ασφαλώς όχι το ίδιο το έθιμο. Εσείς τι ακριβώς κληθήκατε να πράξετε; Να εκπροσωπήσετε ένα ξένο για εσάς τόπο και έθιμο ή να παριστάνετε εμάς;
Ειλικρινά θα θέλαμε να γνωρίζουμε ποια είναι η απάντηση σας κάθε φορά που κάποιος σας ρωτά «πως νιώθετε σαν τελεστές του εθίμου Γενίτσαροι και Μπούλες όταν το τελείτε, σε πραγματικό χρόνο και στον τόπο του, δηλαδή την Αποκριά στη Νάουσα;», καθώς σας βλέπει με τη στολή του εθίμου μας να παρουσιάζετε τους χορούς του…
Για το λόγο αυτό προτού κινηθούμε εμείς Νομικά προς τον Σύλλογο σας, σας προτρέπουμε να ασχοληθείτε και να προβάλλετε κάτι δικό σας, δίχως να υποτιμάτε και υποβαθμίζετε τη ζώσα παράδοση του τόπου σας και προπαντός να μην προβάλλεστε με πλαστή και ξένη ταυτότητα.
Νάουσα 01-02-23
Τόσιος Αριστείδης
Πρόεδρος Ομίλου Για την Προστασία και
Προβολή των χορών και του Εθίμου Γενίτσαροι και Μπούλες Νάουσας