Το απόγευμα της Τετάρτης, 21ης Ιουνίου, στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο Βεροίας πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των «ΚΘ´ Παυλείων» η καθιερωμένη Εσπερίδα με τίτλο: «Σύγχρονες Μορφές της Εκκλησίας», η οποία φέτος ήταν αφιερωμένη στον νέο Άγιο της Εκκλησίας μας, Όσιο Γεράσιμο τον Υμνογράφο – Μικραγιαννανίτη.
Την εκδήλωση προλόγισε και παρουσίασε ο Αρχιερατικός Επίτροπος Βεργίνης Αρχιμ. Ιερεμίας Γεωργαλής, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε o Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σμύρνης κ. Βαρθολομαίος, εκπρόσωπος της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου.
Στη συνέχεια ο Ποιμενάρχης μας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, πνευματικός υιός του Οσίου Γερασίμου, εκφώνησε την εναρκτήρια εισήγηση και αναφέρθηκε στις προσωπικές του εμπειρίες από τον Όσιο Γεράσιμο.
Για τον θαυμαστό βίο και το υμνογραφικό χάρισμα του Οσίου Γερασίμου ομίλησαν ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Ιωνίας Αρχιμ. Τιμόθεος Ηλιάκης, ο Αρχιμ. Νεκτάριος Μικραγιαννανίτης και ο ομ. Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Γεώργιος Μαρτζέλος.
Παρευρέθηκαν και τίμησαν με την παρουσία τους ο εκπρόσωπος της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους Γέρων Γεράσιμος Αγιοπαυλίτης, τοπικοί πολιτικοί άρχοντες, κληρικοί, μοναχοί, μοναχές και πλήθος ευσεβών Βεροιέων.
Στο τέλος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων προσέφερε στους εκλεκτούς ομιλητές τα αναμνηστικά των «ΚΘ’ Παυλείων», ενώ κατά την εναρκτήρια εισήγηση ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ, καθώς εἶπεν ἡ Γραφή, ποταμοί ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ρεύσουσι ὕδατος ζῶντος» (Ἰωάν. 7.38).
Στίς 10 Ἰανουαρίου τοῦ 2023 μέ ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καί Πατριαρχική καί Συνοδική Πράξη ἀνεγράφη στίς Ἁγιολογικές Δέλτους τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ὁ Γέρων Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης, ὁ Ὑμνογράφος τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας.
Ἡ Πατριαρχική καί Συνοδική ἀπόφαση ἦλθε κατά τήν πράξη τῆς Ἐκκλησίας νά ἐπικυρώσει τήν πίστη τοῦ συνόλου τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος πού τιμοῦσε τόν μακαριστό Γέροντα Γεράσιμο ὡς ὅσιο.
Στή μακραίωνα παράδοση καί ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας τό χάρισμα τοῦ ὑμνογράφου θεωρεῖται δωρεά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ὄχι μόνο γιατί δέν μπορεῖ ὁ καθένας νά συνθέσει θεσπέσιους ὕμνους, σάν αὐτούς τούς ὁποίους συνέθεσαν οἱ ὑμνογράφοι τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀλλά καί διότι, ἐάν κανείς δέν μπορεῖ νά πεῖ «Κύριον Ἰησοῦν, εἰ μή ἐν Πνεύματι ἁγίῳ» (1 Κορ. 12.3), σύμφωνα μέ τόν ἱδρυτή τῆς Ἐκκλησίας μας ἀπόστολο Παῦλο, κατά μείζονα λόγο δέν μπορεῖ νά ὑμνήσει ἐπαξίως τόσο Αὐτόν ὅσο καί τήν Κυρία Θεοτόκο καί τούς ἁγίους, ἐάν δέν ἔχει τό χάρισμα αὐτό ἐκ Θεοῦ.
Καί τό χάρισμα αὐτό δίδεται, ὅπως εἶναι φυσικό, στούς ἐκλεκτούς τοῦ Θεοῦ, σέ ὅσους διαθέτουν καθαρότητα ψυχική καί σωματική, ὥστε νά γίνονται δοχεῖα τῆς θείας δωρεᾶς καί νά μποροῦν νά ὑμνοῦν ἐπαξίως τόν Θεό καί τούς ἁγίους.
Γι᾽ αὐτό καί οἱ ἱεροί ὑμνογράφοι τῆς Ἐκκλησίας μας, οἱ ὁποῖοι ζοῦσαν σέ κοινωνία μέ τούς ἁγίους καί ἀξιωνόταν οὐρανίων ἀποκαλύψεων, συναριθμοῦνται ἀνέκαθεν μετά τήν κοίμησή τους στό Ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας, ὡς συνόμιλοί τους καί ἐν ζωῇ.
Αὐτό ἰσχύει καί γιά τόν νέο ὅσιο τῆς Ἐκκλησία μας, τόν ὅσιο καί θεοφόρο πατέρα ἡμῶν Γεράσιμο τόν Ὑμνογράφο, τόν Μικραγιαννανίτη, τόν ὅσιο ὁ ὁποῖος ἔλαβε μόνος αὐτός, αἰῶνες μετά τούς μεγάλους βυζαντινούς ὑμνογράφους, αὐτό τό μεγάλο χάρισμα καί μάλιστα σέ τόσο νεαρή ἡλικία.
Μόνο δύο στοιχεῖα, πρῶτον, τό τεράστιο ἔργο του, πού ἀποτελεῖται ἀπό 48 τόμους μεγάλου σχήματος μέ 800 σελίδες ὁ καθένας, ἔργο πηγαῖο καί θεόπνευστο, καθώς ὁ ὅσιος ἔγραφε τίς Ἀκολουθίες χωρίς ποτέ νά διορθώνει οὔτε τό παραμικρό, χωρίς νά σβύνει ἤ νά ἀλλάζει οὔτε μία λέξη, καί αὐτό ὄχι μόνο σέ προχωρημένη ἡλικία, ὅταν θά μποροῦσε κανείς νά πεῖ ὅτι διέθετε πεῖρα, ἀλλά ἀπό τήν ἀρχή, ὅταν περίπου 23 ἐτῶν ἔγραψε τούς πρώτους ὕμνους, μέ θεία πιθανότατα παρόρμηση, ἀλλά καί, δεύτερον, ὅτι ὡς γνήσιος ὑποτακτικός ἔδειξε τούς ὕμνους του στόν Γέροντά του καί στή συνέχεια στόν λόγιο Εὐλόγιο Κουρίλα, μετέπειτα μητροπολίτη Κορυτσᾶς καί στόν Γέροντα Καλλίνικο τόν ἡσυχαστή στά Κατουνάκια, πρίν νά συνεχίσει νά γράφει, ἀποδεικνύουν τό μεγάλο χάρισμα πού τοῦ εἶχε δώσει ὁ Θεός καί ἐπιβεβαιώνουν μέ τόν τρόπο αὐτό τόν λόγο τοῦ Κυρίου. «Ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ, καθώς εἶπεν ἡ Γραφή, ποταμοί ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ρεύσουσι ὕδατος ζῶντος».
Ποιά ἦταν ὅμως ἡ πίστη τοῦ ὁσίου Γερασίμου; Ἦταν αὐτή πού τόν ὁδήγησε νά ἐγκαταλείψει τόν κόσμο καί τά τοῦ κόσμου καί νά ἐγκαταβιώσει ὄχι ἁπλῶς στό Ἅγιο Ὄρος ἀλλά στήν σκληρή καί ἀπαράκλητη Ἔρημο τοῦ Ἁγίου Ὄρους, στή Μικρή Ἁγία Ἄννα. Ἦταν ὅμως καί αὐτή ἡ ὁποία τόν κράτησε ἐκεῖ, ὅταν ὁ Γέροντας του, ὁ π. Μελέτιος, παρασυρμένος ἀπό κάποιους ζηλωτές ἐγκατέλειψε τό Ἅγιο Ὄρος καί ἐπέστρεψε στόν κόσμο.
Ὁ ὅσιος Γεράσιμος ἦταν πολύ νέος, 24-25 ἐτῶν, καί θά ἦταν εὔκολο νά ἀκολουθήσει τόν π. Μελέτιο πού τοῦ τό ζήτησε, παρασυρόμενος εἴτε ἀπό μία δῆθεν ὑπακοή πρός τόν Γέροντά του, εἴτε ἀπό τόν πειρασμό τῆς ὑπερηφανείας. Ὅμως ὁ ὅσιος πῆρε τή γενναία ἀπόφαση νά παραμείνει στή Μικρή Ἁγία Ἄννα, κάτι τό ὁποῖο ἦταν ἐξαιρετικά ἐπικίνδυνο γιά ἕναν νέο μοναχό, ὁ ὁποῖος θά ἔμενε ξαφνικά μόνος του χωρίς Γέροντα σέ ἕνα τόπο ἔρημο.
Ὅμως, ὅπως ἐξηγοῦσε ὁ ἴδιος ἀργότερα, αὐτό πού τόν ἔκανε νά παραμείνει ἦταν ἡ σκέψη ὅτι «ἐγώ ἔφυγα ἀπό τόν κόσμο γιά νά ἔρθω ἐδῶ, ὄχι γιά νά γυρίσω πάλι πίσω».
Δοκιμάσθηκε ἀπό πολλούς πειρασμούς ὁ ὅσιος, πάλεψε μέ τόν σατανᾶ «σῶμα μέ σῶμα», ὅπως ἔλεγε ὁ ἴδιος, αἰσθανόταν πολλές φορές ὅτι τά βράχια θά ἔπεφταν καί θά τόν πλάκωναν, ἀλλά εἶχε δώσει, κατέληγε, τήν ὑπόσχεση στήν Παναγία καί στόν Τίμιο Πρόδρομο ὅτι δέν θά ἔφευγε ἀπό ἐκεῖ παρά μόνο νεκρός.
Καί ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ δέν τόν ἐγκατέλειψε. Ὁ τίμιος Πρόδρομος, ὁ προστάτης τῆς Καλύβης του, τόν φύλαγε προσωπικά, σύμφωνα μέ τή μαρτυρία ἑνός ἁγίου μοναχοῦ, τοῦ παπᾶ-Ἐφραίμ τοῦ ταλαίπωρου, πού εἶδε τόν Τίμιο Πρόδρομο μέ τά μάτια του μέρα-μεσημέρι ἔξω ἀπό τήν Καλύβη τοῦ ὁσίου καί τόν ρώτησε ἔκπλητος τί κάνει. Καί τότε ὁ Τίμιος Πρόδρομος τοῦ ἀπάντησε ὅτι φυλάγει τό καλογέρι του, τόν ὅσιο δηλαδή Γεράσιμο, πού τοῦ ἀνάβει τό καντήλι.
Ἡ περίοδος αὐτή τῆς σκληρῆς δοκιμασίας ἔληξε μετά ἀπό δύο χρόνια, ὅταν μία ἡμέρα, ἐνῶ προσευχόταν, ἐμφανίσθηκε ἐνώπιόν του ὁ Χριστός, λάμποντας «ὑπέρ χιλίους ἡλίους» καί ἔχοντας στά χέρια του καί τά πόδια του τούς τύπους τῶν ἥλων.
Καί δέν ἀξιώθηκε νά δίδει μόνο τόν Κύριο ὁ ὅσιος καί μάλιστα σέ τόσο νεαρή ἡλικία, ἴσως μόλις 27 ἐτῶν, «εἴτε ἐν σώματι εἴτε ἐκτός σώματος», ὅπως σημειώνει ὁ ἴδιος, ἀλλά τόν ἄκουσε καί νά τοῦ λέγει: «Τί ἔχεις τέκνον μου; Δέν σέ ἐγκατέλειψα, εἶμαι πλησίον σου, σέ ἐδοκίμασα καί ἤδη παρῆλθον ὅλα».
«Ὤ θείας, ὤ φίλης, ὤ γλυκυτάτης σου φωνῆς», θά ἐπαναλάμβανε ἐκείνη τήν ὥρα ὁ ὅσιος τόν στίχο τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου, ζώντας αὐτή τή μεγάλη, τήν ὑπερκόσμια χαρά τῆς θείας ἐπισκέψεως, ἡ ὁποία παρέμεινε στήν ψυχή του, γιατί δέν ὑψηλοφρόνησε, ἀλλά, ὅπως σημειώνει, «ἀγωνίζομαι τό κατά δύναμιν διά νά σώσω ἐμαυτόν».
Αὐτή ἡ θεοφάνεια δέν εἶναι ἡ μοναδική γιά τόν ὅσιο Γεράσιμο. Τό χάρισμα τῆς ὑμνογραφίας εἶναι, θά μπορούσαμε νά ποῦμε, ἕνα συνεκτικό χάρισμα. Εἶναι τό περικάλυμμα πολλῶν θείων χαρισμάτων, τά ὁποῖα διαθέτει ὅποιος ἀξιώνεται, ὅπως ὁ ὅσιος Γεράσιμος, νά εἶναι ἐν σώματι θεατής τῶν ἀρρήτων καί συνόμιλος τῶν ἁγίων.
Δέν περιίπτατο ὁ ὅσιος σωματικά κατά τήν ὥρα τῆς θείας λατρείας, ἀλλά πνευματικά, τόσο κατά τίς ἱερές Ἀκολουθίες ὅσο καί τίς ὧρες κατά τίς ὁποῖες στό δικό του «ὑπερῶο», στό γραφεῖο του, ἔβλεπε τήν Κυρία Θεοτόκο καί συνομιλοῦσε μέ τούς ἁγίους τούς ὁποίους ὑμνοῦσε. Καί αὐτό δέν εἶναι σχῆμα λόγου. Ἔβλεπε τούς ἁγίους μέ τέτοιο τρόπο, ὥστε τούς περιέγραφε μέ τά σωματικά χαρακτηριστικά τους, γιά νά ἀποτυπωθοῦν στή συνέχεια σέ φορητές εἰκόνες καί τοιχογραφίες, ὅπως ἀποδεδειγμένα γνωρίζουμε γιά τούς ὁσίους Διονύσιο τόν ρήτορα καί Μητροφάνη ἤ τόν ἅγιο νεομάρτυρα Γεώργιο τόν ἐν Ἰωαννίνοις.
Τό χάρισμα τῆς ὑμνογραφίας στήν περίπτωση τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Γερασίμου κάνει ἐμφανῆ καί στά δικά μας χοϊκά μάτια τήν πραγμάτωση τοῦ λόγου τοῦ Κυρίου «ποταμοί ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ρεύσονται ὕδατος ζῶντος».
«Ποταμοί ὕδατος ζῶντος», πού ρέουν καί ἀρδεύουν ὁλόκληρη τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, εἶναι οἱ ἀμέτρητοι ὕμνοι του πού ἔχουν μεταφρασθεῖ καί ψάλλονται σέ 10 διαφορετικές γλῶσσες. Ἀρδεύουν ὅμως καί τίς ψυχές μας, γιατί μᾶς προσφέρουν «ὕδωρ ζῶν», τή χάρη τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἐφόσον δέν εἶναι ἔργα χειρῶν ἀνθρώπου ἀλλά θεόπνευστα.
Δέν ἦταν ὅμως μόνοι οἱ ὕμνοι τοῦ ὁσίου Γερασίμου θεόπνευστοι, ἦταν καί ὁ ἴδιος πλήρης πνεύματος θείου. Καί αὐτό ἀποτελεῖ κοινή μαρτυρία κληρικῶν, μοναχῶν καί λαϊκῶν πού τόν περιγράφουν μέ τόν ἴδιο τρόπο, παρότι πρόκειται γιά ἐντελῶς διαφορετικούς ἀνθρώπους.
Καθώς ἀπόψε θά ἔχουμε τήν εὐκαιρία νά ἀκούσουμε πολλές προσωπικές μαρτυρίες ἀπό τούς ἐκλεκτούς ὁμιλητές μας, πού συνδέθηκαν πνευματικά μέ τόν ὅσιο, θά ἤθελα νά σᾶς μεταφέρω καί ἕνα ἀπόσπασμα ἀπό μία τέτοια μαρτυρία, ἑνός μεγάλου Ἕλληνα λογοτέχνη, τοῦ Γιώργου Θεοτοκᾶ, ὁ ὁποῖος τόν ἐπισκέφθηκε τόν Αὔγουστο τοῦ 1960 γιά πρώτη καί μοναδική φορά στήν Καλύβη του στή Μικρά Ἁγία Ἄννα.
Νά πῶς περιγράφει τόν ὅσιο καί τή συνάντησή τους:
«Ὁ πατήρ Γεράσιμος μᾶς δέχεται μέ ἐγκαρδιότητα στήν ἐρημική του καλύβα, μᾶς ὁδηγεῖ στή μικρή του βιβλιοθήκη καί ἐπιμένει νά μᾶς ἑτοιμάσει καφέ καί ἄλλα κεράσματα. Εἶναι ἄνθρωπος στήν ἀκμή τῆς ἡλικίας, μᾶλλον ἀδύνατος, ὅπως ὅλοι σχεδόν οἱ ἀσκητές, καί πολύ εὐγενικός, μέ μεγάλην ἁπλότητα. Καθήσαμε καί μιλήσαμε πολλή ὥρα μαζί του, κυρίως γιά τήν πνευματική του ἐργασία. Ἡ συζήτησή μας εἶχε φιλολογικό χαρακτήρα, ἀλλά τό κλίμα τοῦ ἡσυχαστηρίου εἶταν συναισθηματικό. Ἄν ἤθελα, μέ μιά λέξη, νά πῶ τήν ἐντύπωση πού γεννᾶ ἡ γνωριμία τοῦ λογίου μοναχοῦ, θά ἔλεγα ὅτι ἐμπνέει τήν ἀγάπη. Νιώθει κανείς, χωρίς αὐτό νά λέγεται ἤ νά ὑποδηλώνεται μέ κανέναν τρόπο, ὅτι ἔχει ἀπέναντί του κάποιον πού ἀγαπᾶ, ἀληθινά, ὁλοκληρωτικά, τούς ἀνθρώπους, ὅποιοι κι ἄν εἶναι, μόνο καί μόνο ἐπειδή εἶναι ἄνθρωποι, κάποιον πού τούς ἐμπιστεύεται καί πού εἶναι ἕτοιμος νά τούς ἀνοίξει τήν καρδιά του καί νά τούς συγχωρήσει γιά ὁ,τιδήποτε σέρνει ἡ πολυπλάνταχτη ὕπαρξή τους. Αὐτό τό πνεῦμα τῆς χριστιανικῆς ἀγάπης, τόσο γνήσιο, τόσο ἀποκαθαρμένο, τόσο κρυστάλλινο, δέν ἔχουμε συνηθίσει νά τό συναντοῦμε στόν «κόσμο». Εἶναι κάτι πού προϋποθέτει πολλά: πολλή ἐσωτερική ἄσκηση, πολύ βάθεμα τῆς ψυχῆς, πολλή θεώρηση τῆς ζωῆς ἀπό κάποιο ὕψος. Εἶναι μιά ἀπό τίς ἐμπειρίες ἐκεῖνες πού εἶμαι βέβαιος ὅτι θά δικαιώσουν τήν ὕπαρξη τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἀκόμη καί στή συνείδηση τῶν πιό ἀδιαφόρων, ἄν τούς δοθεῖ ἡ εὐκαιρία νά τίς δοκιμάσουν.
Ὁ πατήρ Γεράσιμος εἶναι Ἠπειρώτης καί βρίσκεται στό Ἅγιον Ὄρος περισσότερο ἀπό τριάντα χρόνια, δηλαδή ἀπό πολύ νεανική ἡλικία. … Ἔγραψε ἕνα πλῆθος ἱερές ἀκολουθίες, παρακλητικούς κανόνες, ἐκκλησιαστικούς ὕμνους καί ἄλλα λειτουργικά κείμενα πού ξεπερνοῦν τόν ἀριθμό τῶν χίλιων ἑκατό. Πολλά ἀπό τά ἔργα του εἶναι δημοσιευμένα, ἀλλά τά περισσότερα ἔμειναν ἀνέκδοτα. Ἀπό ὅλην τήν Ἑλλάδα καί ἀπό τό ἐξωτερικό, τοῦ παραγγέλλουν συνεχῶς ἀκολουθίες γιά διαφόρους ἁγίους, μικρούς καί μισολησμονημένους, πού ἡ Ἐκκλησία δέν τούς ἔχει, ὥς σήμερα, τιμήσει ἀρκετά. Συμμετέχει ὅμως, μέ τά γραφτά του, καί σέ μεγάλες ἐκκλησιαστικές ἐκδηλώσεις. Δική του εἶναι ἡ ἀκολουθία τοῦ Ἁγίου Παύλου πού χρησιμοποιήθηκε, πρίν ἀπό μερικά χρόνια, στό διεθνῆ ἑορτασμό τῆς μνήμης τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν. Εἶναι σήμερα ὁ κύριος συνεχιστής τῆς ὑμνογραφικῆς μας παράδοσης, ἀναγνωρισμένος ἐπίσημα ἀπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο πού τοῦ ἔχει ἀπονείμει τόν τίτλο τοῦ «Ὑμνογράφου τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας».
Ρώτησα τόν πατέρα Γεράσιμο πῶς ἐργάζεται. Μοῦ εἶπε ὅτι μελετᾶ πρῶτα καλά τή ζωή καί τά ἔργα τοῦ ἁγίου πού πρόκειται νά ὑμνήσει. Σκέπτεται τό θέμα του, τό δουλεύει στό νοῦ του. Ὅταν αἰσθανθεῖ πώς εἶναι ὥριμος γιά τό γράψιμο κλείνει τά παράθυρα τῆς καλύβας του γιά νά μήν τόν περισπᾶ τό θέαμα τῆς φύσης, ἀπομονώνεται ἔτσι ὁλότελα καί ἀφήνει τήν πέννα νά τρέξει αὐθόρμητα στό χαρτί, ἀκολουθώντας τούς ρυθμούς καί τά ποιητικά σχήματα πού τοῦ δόθηκαν ἀπό τήν παράδοση, γράφοντας, θά ἔλεγε κανείς, «κατά ὑπαγόρευση». Εἶδα χειρόγραφά του τοῦ πρώτου γραψίματος. Εἶναι καθαρότατα, μέ χαρακτήρα σταθερό, χωρίς καμιά διαγραφή, οὔτε βιασύνη ἤ δισταγμό.
– Πάτερ Γεράσιμε, εἶπα, θέλω νά σᾶς θέσω ἕνα ζήτημα πού τό ἔθεσα καί ἀλλοῦ, χωρίς νά λάβω ἀπάντηση. Ζητῶ νά μάθω ἄν ὑπάρχουν σήμερα ἐδῶ ἄνθρωποι πού ἐπιδίδονται, ὅπως οἱ παλαιοί ἡσυχαστές, στή νοερή προσευχή καί πού βλέπουν τό ἄκτιστο φῶς.
Ὁ πατήρ Γεράσιμος συλλογίζεται μερικές στιγμές καί ἀποκρίνεται.
– Ὑπάρχουν. Εἶμαι σέ θέση νά σᾶς τό βεβαιώσω. Ἀλλά δέν θά σᾶς τό ποῦν. Μήν ἐπιμείνετε νά μάθετε περισσότερα.
Δέν θά ἐπιμείνω», σημειώνει ὁ Θεοτοκᾶς. «Εἶναι τόσο καθαρό τό ἐμπνευσμένο βλέμμα τοῦ πατρός Γερασίμου, τόσο παρήγορη ἡ ὄψη του, τόσο μεταδοτική ἡ πεποίθησή του, πού ὁ λόγος του μοῦ ἀρκεῖ. Δέν θά ξαναθίξω αὐτό τό θέμα.
Μᾶς συνόδεψε ἕνα διάστημα στό μονοπάτι. Ὅταν χωριστήκαμε, στάθηκε καί μᾶς κοίταζε, καθώς ἀπομακρυνόμασταν. Μᾶς χαιρετοῦσε μέ τό χέρι καί τόν ἀντιχαιρετούσαμε, σάν νά ἀφήναμε ἕναν παλαιό φίλο».
Ἐντυπωσιάζει ἡ μαρτυρία αὐτή γιά τόν ὅσιο. Μέσα σέ λίγη ὥρα κατόρθωσε ἕνας λαϊκός ἐπισκέπτης νά διακρίνει καί νά κατανοήσει πολλά, τά ὁποῖα ἴσως καί ὁ ὅσιος θέλησε νά ἀποκαλύψει, παρότι πολύ σπάνια μιλοῦσε γιά τίς πνευματικές του ἐμπειρίες. Κι ὅμως στήν ἐρώτηση τοῦ Θεοτοκᾶ, ἄν ὑπάρχουν ἄνθρωποι στό Ἅγιο Ὄρος πού βλέπουν τό ἄκτιστο φῶς, ὁ ὅσιος πρός στιγμήν σκέφτηκε καί στή συνέχεια ἀπάντησε: «Ὑπάρχουν. Εἶμαι σέ θέση νά σᾶς τό βεβαιώσω. Ἀλλά δέν θά σᾶς τό ποῦν. Μήν ἐπιμείνετε νά μάθετε περισσότερα».
Πῶς μπορεῖ νά βεβαιώσει κάτι, γιά τό ὁποῖο δηλώνει ὅτι κανείς δέν τό ἀποκάλυπτε, γι᾽ αὐτό καί συστήνει στόν συνομιλητή του νά μήν ρωτᾶ, ἄν δέν τό γνώριζε ἀπό προσωπική ἐμπειρία, ἄν δέν ἔβλεπε ὁ ἴδιος τό ἄκτιστο φῶς;
Κάνει ὅμως μία ἐξαίρεση, προκειμένου νά στηρίξει τόν συνομιλητή του, καί τοῦ ἀπαντᾶ, ἀλλά τόν ἀποτρέπει ἀπό μία περαιτέρω διερεύνηση, γιά νά μήν ἀποκαλυφθεῖ ὅτι ἀναφέρεται σέ δική ἐμπειρία!
Αὐτός ὁ θεόπνευστος ὑμνογράφος, ὁ γεμάτος ἀγάπη γιά κάθε ἄνθρωπο ἀσκητής, ὁ φίλος τῶν ἁγίων καί τοῦ Θεοῦ, ὁ θεόπτης, ὁ ὅσιος Γεράσιμος ὁ Ὑμνογράφος, ὁ Μικραγιαννανίτης, εἶναι ὁ νέος ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας, τόν ὁποῖο τιμᾶ ἰδιαιτέρως φέτος ἡ Ἱερά μας Μητρόπολη, στό πλαίσιο τῶν ΚΘ´ Παυλείων, μέ τήν εὐκαιρία τῆς πρόσφατης ἀναγραφῆς του στό Ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας.
Θεωρῶ πολύ μεγάλη τιμή καί εὐλογία τό γεγονός ὅτι ἀξιώθηκα νά συνδεθῶ πνευματικά μέ τόν ὅσιο Γεράσιμο ἀπό τά μαθητικά μου χρόνια, ἀλλά καί ὅτι ἔχουμε τήν εὐλογία νά πανηγυρίζουμε τήν Ἁγιοκατάταξή του ἀπό τό Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο αὐτές τίς ἡμέρες πού τιμοῦμε τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο, τόν ἱδρυτή τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, τόν ὁποῖο τίμησε καί ὁ νέος ὅσιος μέ τούς ὕμνους του, καί συγχρόνως νά τιμοῦμε τή μνήμη του καί μέ τή σημερινή ἐκδήλωση, γιά τήν ὁποία εὐχαριστῶ θερμότατα τούς ἐκλεκτούς ὁμιλητές μας.
Εὐχαριστῶ ἀπό καρδίας πρωτίστως τόν πανοσιολογιώτατο ἀρχιμανδρίτη π. Τιμόθεο Ἠλιάκη, Γενικό Ἀρχιερατικό Ἐπίτροπο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νέας Ἰωνίας, ἀλλά καί τόν ὁσιολογιώτατο ἱερομόναχο π. Νεκτάριο Μικραγιαννανίτη, ἀπό τή Συνοδεία τοῦ ὁσίου, καί φυσικά τόν ὁμότιμο καθηγητή τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Α.Π.Θ. κ. Γεώργιο Ματζέλο, πνευματιό τέκνο τοῦ Γέροντα, πού θά μᾶς περιγράψουν τόν νέο ὅσιο, τόν ὅσιο καί θεοφόρο Πατέρα ἡμῶν Γεράσιμο τόν Ὑμνογράφο, ὅπως ἐκεῖνοι τόν γνώρισαν, ὥστε νά τόν γνωρίσουμε ὅλοι καί νά διδαχθοῦμε ἀπό τή θαυμαστή καί ἁγία ζωή του.