Συνέντευξη Τύπου παρουσία του Υφυπουργού Οικονομικών, Απόστολου Βεσυρόπουλου, έδωσε η Ελληνική Ένωση Καφέ την Πέμπτη 4 Μαΐου στη Βέροια.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, του θεσμικού φορέα που εκπροσωπεί τις επιχειρήσεις εισαγωγής, επεξεργασίας και εμπορίας καφέ στην Ελλάδα, ενημέρωσαν για θέματα που σχετίζονται με την αγορά του δημοφιλούς ροφήματος και απασχολούν τον κλάδο.
Την Ελληνική Ένωση Καφέ εκπροσώπησαν ο Πρόεδρος Γιάννος Μπενόπουλος, οι Αντιπρόεδροι Χρήστος Αλεβίζος και Γιώργος Μαγγίνας, ο Γραμματέας Τάσος Γιάγκογλου, ο Ταμίας Γιώργος Κούκος και το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου Γιάννης Ταλούμης.
Το Προεδρείο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ καλωσόρισε ο Αντιπεριφερειάρχης Ημαθίας Κώστας Καλαϊτζίδης, ενώ απονεμήθηκε τιμητική πλακέτα στον Υφ. Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο.
Τον λόγο αρχικά πήρε ο Γραμματέας της Ελληνικής Ένωσης Καφέ Τάσος Γιάγκογλου, ο οποίος έκανε μια σύντομη αναφορά στην Ένωση Καφέ. Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε: «Λίγα λόγια για την Ένωση. Η Ένωση συστήθηκε το 2018, με αφορμή την έλλειψη θεσμικού εκπροσώπου στον κλάδο του καφέ. Συμμετέχουν 22 ενεργά εταιρείες, πανελλαδικής εμβέλειας, και τα τμήματα που εκπροσωπεί είναι: των εισαγωγέων ωμού καφέ, του κλάδου της εμπορίας, και του τμήματος της μεταποίησης. Κύριο μέλημα της Ένωσης Καφέ είναι η αντιμετώπιση κρίσιμων ζητημάτων ώστε το ρόφημα να φτάνει με ασφάλεια για την υγιεινή σας στην καθημερινή σας απόλαυση.»
Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ Γιάννο Μπενόπουλο ο οποίος ευχαρίστησε τον Υφ. Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο για την στήριξη του και παρουσίασε έναν απολογισμό σχετικά με τα πεπραγμένα της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, καθώς και θεσμικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει, τροποποιήσεις και μεταρρυθμίσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα.
«Με τη συνδρομή του Υφυπουργού και των συνεργατών του, πετύχαμε:
Το 2020 ο καφές εντάχθηκε στο Νόμο για το λαθρεμπόριο.
Το 2021 διορθώθηκε το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Οι εταιρείες επεξεργασίας καφέ επιβαρύνονταν με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και όταν ήθελαν να εξάγουν τα προιόντα τους δεν είχε προβλεφθεί η επιστροφή αυτού του φόρου. Επανήλθε η Ελληνική Βιομηχανία Καφέ στον διεθνή ανταγωνισμό.
Αντιμετωπίστηκε το θέμα των διπλών εγγυήσεων.
Αναγνώριση της απώλειας βάρους του ωμού καφέ κατά την αποθήκευσή του.
Ένταξη του Καφέ στα προγράμματα ΕΣΠΑ».
Ελληνική Ένωση Καφέ – Κάπα Research: Το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή καφέ
Η Ελληνική Ένωση Καφέ ανέθεσε στην εταιρεία ερευνών Kάπα Research τη διεξαγωγή πανελλαδικής έρευνας για τη σχέση του Έλληνα καταναλωτή με τον καφέ και σε δείγμα ερωτηθέντων με αντιπροσωπευτική αναλογία επί του συνολικού πληθυσμού, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2023. Η επεξεργασία του πρώτου μέρους των ευρημάτων της έρευνας ολοκληρώθηκε και σας παρουσιάζουμε σήμερα την Α’ Ενότητα με τίτλο «Το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή καφέ». Από αυτήν προκύπτουν ποικίλα ευρήματα που σχετίζονται με την συχνότητα της κατανάλωσης καφέ στην Ελλάδα, το πόσο συχνά αγοράζουμε καφέ στο σπίτι, την ποσότητα της κατανάλωσης και σειρά άλλων παραγόντων που καθορίζουν το τοπίο της ελληνικής αγοράς.
Όπως προκύπτει από τα βασικά ευρήματα της έρευνας η κατανάλωση καφέ είναι μια ισχυρή́ νεοελληνική́ παράδοση, καθότι το 95% των Ελλήνων αγοράζουν καφέ. Περισσότεροι από́ 8 στους 10 ερωτωμένους πίνουν καφέ́ καθημερινά (84%), ενώ́ οι περισσότεροι από αυτούς που δεν πίνουν (66%), φροντίζουν να εφοδιάζουν με καφέ́ το νοικοκυριό́ τους. Το 50% των ερωτηθέντων θα καταναλώσουν πάνω από́ έναν καφέ́ την ημερά (συνηθώς 2 ή 3).
Για το 73% όσων πίνουν καφέ, η συνήθεια του καφέ́ είναι σταθερή και δεν υποκαθίσταται με την κατανάλωση άλλου ροφήματος όπως το τσάι ή το χαμομήλι. Η συνήθεια αυτή́, ειδικά́ εκτός σπιτιού́, δεν επηρεάστηκε ούτε από́ τις αλλαγές και τους περιορισμούς που έφερε η πανδημία στην καθημερινότητά́ μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 53% των ερωτηθέντων δεν έχει σκεφτεί́ ποτέ́ να κόψει τον καφέ́. Ωστόσο, ένα ποσοστό 17% θα το έκανε για λόγους υγείας, το 14% για οικονομικούς λόγους και ένα 13% επειδή ο καφές του προκαλεί αϋπνία.
Συν τοις άλλοις για το 38% εκείνων που πίνουν καφέ, ο περιορισμός της κατανάλωσής του στο σπίτι, στη δουλειά ή και εκτός σπιτιού, είτε για οικονομικούς λόγους, είτε για άλλα αίτια, θα σήμαινε αυτομάτως και τον περιορισμό των κοινωνικών τους συναναστροφών.
Η ταυτότητα της έρευνας
Η ποσοτική έρευνα που διενεργήθηκε από την Κάπα Research για την Ελληνική Ένωση Καφέ πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.003 ατόμων στις 13 περιφέρειες της χώρας στο διάστημα 17 έως και 24 Ιανουαρίου. Σε αυτήν συμμετείχαν άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 17 ετών και άνω. Η συλλογή των στοιχείων έγινε κατά 61% (611 άτομα) με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων και κατά 39% (392 άτομα) με βάση ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο μέσω του ειδικά διαμορφωμένου online πάνελ της Κάπα Research.
Έρευνα για την κατανάλωση καφέ στην Ελλάδα – Ενότητα Α_προφίλ καταναλωτή
Ελληνική Ένωση Καφέ – Κάπα Research: Η αγορά καφέ στην Ελλάδα
Η Ελληνική Ένωση Καφέ σας παρουσιάζει την Β’ Ενότητα της έρευνας που διενήργησε για λογαριασμό της η εταιρεία ερευνών, Κάπα Research, με τίτλο: «Η αγορά καφέ στην Ελλάδα». Αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη έρευνα για τη σχέση του Έλληνα καταναλωτή με τον καφέ σε πανελλαδικό δείγμα ερωτηθέντων με αντιπροσωπευτική αναλογία επί του συνολικού πληθυσμού, ενώ είχε προηγηθεί το πρώτο μέρος αυτής με τίτλο: «Το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή καφέ». Μέσα από τη δεύτερη ενότητα της έρευνας, αναδεικνύονται ευρήματα που σχετίζονται με τις μεταβολές που έχουν καταγραφεί στην κατανάλωση το τελευταίο διάστημα λόγω της ακρίβειας σε βασικά αγαθά. Επίσης, καταγράφονται οι μεταβολές στην κατανάλωση καφέ μετά την πανδημία, αλλά και οι προτιμήσεις των καταναλωτών οι οποίες διαφοροποιούνται ανάλογα με το σημείο αγοράς (εστίαση – σούπερ μάρκετ).
Σε ό,τι αφορά την διαμόρφωση των τιμών στον καφέ, όσοι καταναλώνουν καφέ (σ.σ. το 95% των ερωτηθέντων) εκτιμούν ότι η τιμή του το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί. Το συνολικό ποσοστό εκείνων που απαντούν ότι η τιμή έχει αυξηθεί είναι 93% και καταμερίζεται σε ποσοστό 75% εκείνων που απαντούν ότι μετά βεβαιότητας έχει αυξηθεί και στο 18% εκείνων που απαντούν ότι μάλλον έχει αυξηθεί.
Ως προς την επίδραση των ανατιμήσεων στην έξοδο για καφέ, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές καφέ (54%) απαντούν ότι έχουν περιορίσει τις εξόδους τους εξαιτίας του γενικότερου κλίματος ανατιμήσεων στην αγορά, ενώ το 45% από αυτούς αναφέρει ότι δεν έχει περιορίσει τις εξόδους παρά το γενικότερο κλίμα αυξήσεων.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η τοποθέτηση των ερωτηθέντων αναφορικά με το εάν θα έπρεπε να υπάρχει ειδικός φόρος κατανάλωσης στον καφέ. Το 80% απαντά ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει ο ειδικός φόρος, με το 66% από αυτούς να τοποθετούνται λέγοντας «σίγουρα όχι» και το 14% αναφέρει ότι «μάλλον όχι», καθώς θεωρούν ότι το συγκεκριμένο μέτρο επιβαρύνει την τιμή του προϊόντος που αποτελεί την καθημερινή τους συνήθεια.
Η ταυτότητα της έρευνας
Η ποσοτική έρευνα που διενήργησε η Κάπα Research για την Ελληνική Ένωση Καφέ πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.003 ατόμων στις 13 περιφέρειες της χώρας στο διάστημα 17 έως και 24 Ιανουαρίου. Σε αυτήν συμμετείχαν άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 17 ετών και άνω. Η συλλογή των στοιχείων έγινε κατά 61% (611 άτομα) με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων και κατά 39% (392 άτομα) με βάση ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο μέσω του ειδικά διαμορφωμένου online πάνελ της Κάπα Research.
Β’Μέρος – Έρευνα για την κατανάλωση καφέ στην Ελλάδα – Ενότητα Β_αγορά