Χρονιά ορόσημο ήταν το 2022 για τις εξαγωγές οι οποίες κατέγραψαν την υψηλότερη επίδοση στη σύγχρονη ιστορία τους. Στο ρεκόρ εξωστρέφειας πρωταγωνίστησαν κατηγορίες προϊόντων όπως καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα.
Σ’ ό,τι αφορά στις χώρες που αποτέλεσαν τους καλύτερους πελάτες των ελληνικών προϊόντων, την πρωτοκαθεδρία έχει η Ιταλία και την πεντάδα συμπληρώνουν οι Βουλγαρία, Γερμανία, Κύπρος και Τουρκία.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2022, αυξάνονται συνολικά κατά 14,64 δισ. ευρώ ή κατά 37,1% και ανήλθαν σε 54,08 δισ. ευρώ από 39,44 δισ. ευρώ το 2021.
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 40,9% προς την Ε.Ε.
Πιο αναλυτικά η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ πολύ μεγάλη έκπληξη αποτελεί η Βουλγαρία, η οποία καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, σε σχέση με την 5η που κατείχε το 2021. Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 20,9%) το 2022, οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από τη 2η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4η από την 3η θέση που κατείχε. Ακολουθούν η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην 5η από την 4η θέση που κατείχε το 2021, οι Η.Π.Α. προς τις οποίες καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (38,1%) και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 και 7.
Στην 8η θέση βρίσκεται η Ισπανία (από 10η) και έπεται η Λιβύη, προς την οποία σημειώθηκε ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών (κατά 83,7%), με αποτέλεσμα να κατακτήσει την 9η από τη 12η θέση που κατείχε το 2021. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το 2021.
Πρωταγωνιστές των εξαγωγών ελαιόλαδο και «πράσινη τεχνολογία»
Σύμφωνα με έκθεση τη Εθνικής Τράπεζας, «πράσινη» τεχνολογία και το παραδοσιακό ελαιόλαδο έχουν τον πρώτο λόγο στην «άνθιση» των εξαγωγών.
Συγκεκριμένα:
Tο «παραδοσιακό» ελαιόλαδο (+157% σε αποπληθωρισμένους όρους, έναντι -5% στα λοιπά τρόφιμα) σκαρφάλωσε στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας 6ετίας, διπλασιάζοντας το μερίδιό του στις ευρωπαϊκές εξαγωγές. Σε αυτό συντέλεσε η ευνοϊκή διεθνής συγκυρία, καθώς η αυξημένη ελληνική παραγωγή (+51% ετησίως) συνδυάστηκε με υψηλή διεθνή ζήτηση λόγω ξηρασίας και μειωμένης παραγωγής σε ανταγωνιστικές Μεσογειακές χώρες (-48% στην Ισπανία). Σημειώνεται ωστόσο, ότι το ελληνικό ελαιόλαδο συνεχίζει να χάνει σημαντική υπεραξία της τάξης των €1,3 ανά κιλό (αντιστοιχώντας σε €0,2 δις ετησίως) από το χαμηλό βαθμό τυποποίησης (με άνω των 2/3 να εξάγονται σε χύμα μορφή).
Τα «έντασης τεχνολογίας» μηχανήματα (+17% σε αποπληθωρισμένους όρους) δέχονται ισχυρή ώθηση από τον «πράσινο» ηλεκτρολογικό εξοπλισμό (όπως LED και ηλεκτρικοί μετρητές), με τις ελληνικές εξαγωγές να ξεχωρίζουν σε μεγάλο εύρος προορισμών (από Βαλκάνια μέχρι Βόρεια Αμερική).
Σημειώνουμε ότι σημαντικό τμήμα αυτών παράγονται στην Ελλάδα, ενώ το υπόλοιπο προωθείται στις γειτονικές μας χώρες από ελληνικές εταιρείες που λειτουργούν ως αποκλειστικοί αντιπρόσωποι πολυεθνικών – ανάγοντας έτσι την Ελλάδα σε ρόλο περιφερειακού κέντρου, προωθώντας παράλληλα τη μεταφορά τεχνογνωσίας και ισχυροποιώντας τα εμπορικά δίκτυα στην περιοχή.
Βάσει πρόδρομων δεικτών, η Εθνική Τράπεζα εκτιμά ότι ως βασική κινητήριος δύναμη θα παραμείνουν οι εξαγωγές υψηλής τεχνολογίας, οι οποίες κινούνται με υψηλότερους ρυθμούς σταθερά κατά την τελευταία 6ετια σε σχέση με τις λοιπές ελληνικές εξαγωγές (με την απόκλιση να είναι της τάξης των 6-7 ποσοστιαίων μονάδων).
Πηγή: www.sofokleousin.gr